KTM satser sikkerhet
KTM har lenge vært i front når det gjelder sikkerhet ved hjelp av elektronikk, og de forsker stadig på nye måter å gjøre det tryggere å kjøre motorsykkel. Siste nytt er resultatene av et tett samarbeid med tyske Bosch: Adaptiv cruisekontroll (ACC) og blindsonekontroll (BSD). Begge er fremdeles under utvikling, men ventes introdusert på enkelte 2021 modeller. Hensikten med dem er å hindre kollisjoner i front eller bakfra. ACC (Adaptive Cruise Control) er ikke et nødbremsesystem, men er i virkso
Publisert: 07.06.2018 kl 10:05
KTM har lenge vært i front når det gjelder sikkerhet ved hjelp av elektronikk, og de forsker stadig på nye måter å gjøre det tryggere å kjøre motorsykkel. Siste nytt er resultatene av et tett samarbeid med tyske Bosch: Adaptiv cruisekontroll (ACC) og blindsonekontroll (BSD). Begge er fremdeles under utvikling, men ventes introdusert på enkelte 2021 modeller.
Hensikten med dem er å hindre kollisjoner i front eller bakfra. ACC (Adaptive Cruise Control) er ikke et nødbremsesystem, men er i virksomhet når cruise kontroll er koplet inn. ACC kan oppdage kjøretøy ned til MC-størrelse og sørger for at avstanden til forankjørende ikke blir mindre enn 2 sekunder. Dette skjer enten ved at gassen reduseres eller ved forsiktig bremsing. ACC vil reagere raskere enn noen fører i en gitt situasjon.
Blindsonen sjekkes vanligvis ved å vri hodet og se over skulderen, noe som medfører at føreren ikke registrerer hva som skjer foran mens det pågår. BSD (Blind Sone Detection) bruker radar med kort rekkevidde i samarbeid med ACC for å varsle om potensiell kollisjonsfare med kjøretøy i blindsonen. I situasjoner som f.eks. feltskifte vil fører få beskjed via TFT-instrumentpanelet i tillegg til superkraftige varsellys.
Disse to systemene danner også basis for andre systemer som er under utvikling.