ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
MC-avisa

Korttest: Royal Enfield Interceptor 650 – old school og imponerende

Sjeldent har jeg blitt så overrasket som jeg ble i dette tilfellet. Denne underdogen, som faktisk kan kjøres av A2-førere, sjarmerte meg rett i senk.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sjeldent har jeg blitt så overrasket som jeg ble i dette tilfellet. Denne underdogen, som faktisk kan kjøres av A2-førere, sjarmerte meg rett i senk. Motorsykkelen overgikk rett og slett alle forventninger. Testsykkelen ble levert av Layz Boyz i Oslo, www.lazyboyz.no.

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Bruksområde:

Royal Enfield Interceptor 650 entrer cafésegmentet med stil og utfordrer sykler som Triumph Street Twin og Kawasaki W800. Utgangspunktet for denne modellen er nok «urban mobility», men jeg oppdaget kjapt at Interceptor kan så uendelig mye mer. Gledessprederen er nemlig i tillegg til å være helt enestående i bytrafikk også en herlig og særdeles morsom turkompis.

Med 18 tommers hjul og en aldeles herlig styregeometri byr sykkelen på uventet mye moro og komfort. Motor, ramme, dempere, svingarm og bremser leverer helt enestående resultater som gjør det mulig å bruke Interceptor til svært mye morsomt og nyttig. Royal Enfiled Interceptor 650 byr på mye mer kjøreglede enn det jeg kunne forstille meg, og jeg hadde gladelig kjørt til Nordkapp med denne.

Hjelm: Schubert S2 med solvisir fra SPS.no.

Kjøreegenskaper:

Interceptor 650 har en tosylindret rekkemotor på 47 hk og 52 Nm. Motoren er ikke lynkjapp, men den er sterk og distribuerer kreftene veldig bra gjennom hele turtallsregistert. Kjøreposisjonen er oppreist og fin, og jeg sitter helt i balanse og kan la blikk og overkropp styre sykkelen som følger meg lydig og forutsigbart. Hjuldimensjonene på 18 tommer er et veldig bra kompromiss og gjør sykkelen rolig i høye hastigheter, og akselavstanden på bare 1400 mm ivaretar samtidig en høy fun-faktor.

Interceptor tar ujevnheter veldig bra, og jeg lar meg forbause over hvor godt svingarmen og YSS-demperne bak fungerer. Sykkelen er skikkelig morsom å kjøre og veldig lett å mobilisere i krappe svingkominasjoner. Den er dønn rolig i friske nedlegg, og jeg tar meg selv i å kjøre sykkelen som en sportssykkel, noe den jo ikke er laget for, men det går faktisk helt fint. Kjøreegenskapene løfter definitivt hatten av meg, lyden er herlig og tiden flyr.

Testføreren mener:

Royal Enfield Interceptor 650 tok definitivt testføreren med storm. Hovedsakelig fordi sykkelen er så uendelig mye mer enn det jeg kunne forestille meg. Interceptor behersker veldig mye og byr på så utrolig mye kjøreglede. Skal jeg sette fingeren på noe, så må det være manglende støtte bak rumpetten, men dette er et generelt problem for dette segmentet, ikke bare interceptor. Kjøreegenskapene er så gode at jeg personlig ville valgt litt mykere dekk, men det er en smakssak som gjerne knyttes til en aktiv kjørestil!

Konklusjon: Veldig imponert over hvor mye kjøreglede du faktisk får for 109.000 kroner.

Tekniske data:

Motor: Twin i rekke

Motorvolum: 648 cc

Hk: 47

Nm: 52

Ramme: Rørramme i stål

Dempere foran: 41 mm YSS, ikke justerbar

Dempere bak: YSS RG362 monsoshock justerbar

Bremser foran: Bybre, singel disk 320 mm

Bremser bak: Bybre, singel disk 240 mm

Lengde: 2122 mm

Setehøyde: 804 mm

Akselavstand: 1400 mm

Vekt våt: 202 kg

Tankvolum: 13,7 liter

Dekk foran: 100/90/18

Dekk bak: 130/70/18

Utslipp: Ikke oppgitt

#Nyhet #RoyalEnfield

Nøkkelord

ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse