Korttest: Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT – ny teknologi, nytt ikon
Her er MC-avisa sin korttest av 2020 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT. Ny teknologi, nytt ikon.
Publisert: 28.03.2020 kl 08:45
Da Africa Twin ble relansert i 2017, trodde ingen at den nye modellen på 1000 kubikk kunne overgå den opprinnelige versjonen som hadde ikon-status. Relanseringen ble en kjempesuksess, men nå greier søren meg Honda å løfte storebror på 1100 kubikk enda høyere, og denne kan faktisk utfordre BMW GS 1250 på flere områder. Vi har kjørt Adventure Sport-utgaven med DCT, og det ble en helt ny kjøreopplevelse for testføreren. Testsykkelen ble levert av MC Oslo, www.mcoslo.no.
Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.
Nye Africa Twin 1100 Adventure Sports DCT er på alle måter spesiell på grunn av den egenartede automatiske girkassen som Honda kaller DCT (Dual clutch transmission). Sykkelen er i henhold til navnet skreddersydd til grus- og adventurekjøring på og utenfor vei. Den høyreiste kjempen er noe av det mest moderne, behagelige og sportslige vi kan finne i dette segmentet, og sykkelen er spekket med moderne teknologi.
DCT-kassen på høyre side tar litt mer plass, og betjeningspanelene på styret er relativt store. Ingen clutchhendel på venstre side.
Sykkelen er slank og uvanlig lett med sine 236 kg kjøreklar. DCT-kassen krever litt tilvenning, men til gjengjeld byr den på en helt rå og utenomjordiske kjøreopplevelser. Grensesnittet mellom fører og maskin styres i mindre grad av føreren og mer av maskinen. Dette er litt krevende til å begynne med, men sykt herlig når du har lært hvordan du skal danse med denne skjønnheten.
Kjøreegenskaper:
Adventure Sports DCT er den største utgaven i denne familien, men skiller seg ikke merkbart fra standardutgaven hva angår kjøreegenskaper, styregeometri eller mobilitet. Den storvokste maskinen er sykt lett å vippe rundt i svingkombinasjoner, og jeg er alltid i balanse og har god flyt Dette skyldes ene og alene sykkelens sjeldent gode kjøreegenskaper og svært høye komfort. Den nyutviklede motoren leverer 105 hk og 105 Nm, ikke imponerende tall isolert sett, men motoren er moderne og kraftleveransen er formidabel.
Det spesielle med denne utgaven er selvfølgelig kjøreopplevelsen DCT-kassen gir. Girkassen kan overlates helt til seg selv eller gires manuelt med en elektrisk switch som også fungerer godt og skaper variasjonsmuligheter i kjørestil. Adventure Sports er proppet med elektronikk, og du kan justere absolutt alt: Mapping, motorbrems, girhastighet, traction, lys, lyd, visningsmodus på instrument og så uenderlig mye mer. Teknologien krever tilvenning, men når du lærer deg å bruke sykkelen, er den himmelsk god å kjøre – i byen, på tur, på grus, rett og slett over alt. Halleluja!
Testføreren mener:
Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sport DCT er et teknologividunder, og når jeg får teknologien under huden og jobber på lag med den, får jeg en sykt deilig flyt i kjøringen. Den nye 1100-utgaven har fått det lille ekstra som jeg av og til savnet på 1000-kubikkeren. Jeg opplever innledningsvis at giringen går litt tregt selv om jeg kjører den i sport-mode. Når jeg etter hvert klarer å tilpasse meg teknologien og blir kjent med girsekvensene, er Adventure Sport DCT helt fantastisk å kjøre. Jeg må kjapt etablere en rutine hvor jeg sjekker speedometeret før jeg kjører inn i svingen, for jeg merker rett og slett ikke farten når jeg får god flyt i kjøringen!
På grunn av nye førerstøttesystemer og mer avansert elektronikk har sykkelen fått et bedre TFT-instrument som fungerer mye bedre enn det gamle. Adventure Sports DCT skiller seg fra konkurrentene ved at den er slankere og lettere, og jeg digger alt ved denne annerledessykkelen. Ingen billigsykkel, men absolutt verdt pengene.
PS: Adventure Sports DCT må prøvekjøres flere ganger for å bli kjent med kapasiteter og kjøreegenskaper.
Tekniske data:
Motor: Twin i rekke
Motorvolum: 1084 cc
Hk: 105
Nm: 105
Ramme: Semi/dobbel krybbe
Dempere foran: 45 mm Showa, catridge type, elektrinisk, 230 mm vandring
Dempere bak: Monoblokk aluminium svingarm med proing monoshock. Showa justerbar gass demper, 220 mm vandring
ABS system: 2-kanals IMU med valgbar ABS mode, on og offroad
Bremser foran: Nissin 310 mm skive 4p
Bremser bak: 256 mm, Nissin, 2 kanal med ABS off mode
Lengde: 2340 m
Setehøyde: 850/870 mm
Akselavstand: 1575 mm
Vekt våt: 238 kg
Tankvolum: 24 liter
Dekk foran: 90/90 – 21M Metzeler Karoo street (nydelige)
Dekk bak: 150/70 – 18M Metzeler Karoo street (nydelige)
Utslipp: 112 g/km