ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
MC-avisa

Korttest: Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT – ny teknologi, nytt ikon

Tekniske data:

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Da Africa Twin ble relansert i 2017, trodde ingen at den nye modellen på 1000 kubikk kunne overgå den opprinnelige versjonen som hadde ikon-status. Relanseringen ble en kjempesuksess, men nå greier søren meg Honda å løfte storebror på 1100 kubikk enda høyere, og denne kan faktisk utfordre BMW GS 1250 på flere områder. Vi har kjørt Adventure Sport-utgaven med DCT, og det ble en helt ny kjøreopplevelse for testføreren. Testsykkelen ble levert av MC Oslo, www.mcoslo.no.

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Nye Africa Twin 1100 Adventure Sports DCT er på alle måter spesiell på grunn av den egenartede automatiske girkassen som Honda kaller DCT (Dual clutch transmission). Sykkelen er i henhold til navnet skreddersydd til grus- og adventurekjøring på og utenfor vei. Den høyreiste kjempen er noe av det mest moderne, behagelige og sportslige vi kan finne i dette segmentet, og sykkelen er spekket med moderne teknologi.

DCT-kassen på høyre side tar litt mer plass, og betjeningspanelene på styret er relativt store. Ingen clutchhendel på venstre side.

Sykkelen er slank og uvanlig lett med sine 236 kg kjøreklar. DCT-kassen krever litt tilvenning, men til gjengjeld byr den på en helt rå og utenomjordiske kjøreopplevelser. Grensesnittet mellom fører og maskin styres i mindre grad av føreren og mer av maskinen. Dette er litt krevende til å begynne med, men sykt herlig når du har lært hvordan du skal danse med denne skjønnheten.

Det spesielle med denne utgaven er selvfølgelig kjøreopplevelsen DCT-kassen gir. Girkassen kan overlates helt til seg selv eller gires manuelt med en elektrisk switch som også fungerer godt og skaper variasjonsmuligheter i kjørestil. Adventure Sports er proppet med elektronikk, og du kan justere absolutt alt: Mapping, motorbrems, girhastighet, traction, lys, lyd, visningsmodus på instrument og så uenderlig mye mer. Teknologien krever tilvenning, men når du lærer deg å bruke sykkelen, er den himmelsk god å kjøre – i byen, på tur, på grus, rett og slett over alt. Halleluja!

På grunn av nye førerstøttesystemer og mer avansert elektronikk har sykkelen fått et bedre TFT-instrument som fungerer mye bedre enn det gamle. Adventure Sports DCT skiller seg fra konkurrentene ved at den er slankere og lettere, og jeg digger alt ved denne annerledessykkelen. Ingen billigsykkel, men absolutt verdt pengene.

PS: Adventure Sports DCT må prøvekjøres flere ganger for å bli kjent med kapasiteter og kjøreegenskaper.

Nøkkelord

ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse