Korttest: Ducati Scrambler Icon – mye moro for lite penger
Les MC-avisas korttest av Ducatis nye Scrambler Icon, en lettkjørt sykkel som absolutt har utseendet med seg.
Publisert: 30.03.2020 kl 08:40
Begrepet Scrambler er litt tilbake til basic. På Ducatis nye Scrambler Icon finner du ikke avanserte digitale juseringer og x-antall kjøremoduser, men det skal likevel ikke stå på morsomme kjøreopplevelser. Testsykkelen ble levert av Løvaas motor i Holmetrand, www.lovaasmotor.no.
Tekst, foto og video: Rolf W. Marthinsen.
Kjøreegenskaper:
Det første jeg biter meg merke i, er at sykkelen virker svært lett, hvilket den også er. Fulltanket og ferdig for asfalten veier den kun 189 kilo. Den er lav, og med begge benene godt plantet i asfalten burde til og med de korteste av oss ha grei kontroll, også før du får fart på hjulene. Jeg måler ganske nøyaktig 180 centimeter på strømpelesten, og i sittende stilling er knevinkelen litt under 90 grader. Det relativt brede og høye styret gir en svakt fremoverlent sittestilling. Sadelen er fast og bred, og gir god kontakt med resten av sykkelen.
Den kjente L-Twin motoren på 803 kubikk gir nesten ingen vibrasjon i chassiset. Den skyver godt på lavt turtall, men jeg savner litt mer trøkk i mellomregisteret. Når turtallet kommer, blir den skikkelig arbeidsvillig igjen, og vi er plutselig på tivoli. Dette er en artig sykkel å legge ned i svingene. Den reagerer kjapt på mine kommandoer og følger blikket mitt. Den sier heller ikke nei når jeg byr opp til dans. Skal jeg langt ned i kurvene, må jeg gi den litt ekstra kontrastyring, men da legger den seg også lydig ned.
Bremsene er fra Brembo og kunne vært hvassere. En skive til foran ville gjort en betydelig forskjell. Men igjen, husk prisen. Demperne er fra Kayaba. Foran finner du en opp-ned gaffel med en diameter på 41 millimeter som gir god kontakt. På den bakre demperen kan du justere forspenning, men mine 90 kilo trivdes godt med fabrikkinnstillingene. Instrumenteringen er enkel og oversiktlig. Du finner det meste av informasjon lett tilgjengelig.
Video fra testen:
[Video mangler etter import...]
Testførern mener:
Hvis du er en som ikke ønsker å tømme sparekontoen helt, men ønsker en sykkel du ser bra ut på, er dette definitivt et godt valg. Med på kjøpet får du en letthåndtert motorsykkel og gode kjøreopplevelser. Jeg liker motorens behagelige gange og lyd, og at den drar såpass godt på lavt turtall. Det lave tyngdepunktet gjør den også til en urban sykkel du kan dra på kafebesøk med. Icon oppfører seg eksemplarisk på svingete veier og er lett å håndtere under alle forhold. Skal du bruke den til og fra jobb, eller på dagsturer får du god valuta for pengene. Icon er blant de billigste Scramlerne til Ducati. Kun 127.900 kroner. Dessuten ser den skikkelig kul ut.
Tekniske data:
Motor: Tosylindret L-Twin Desmondromic, 803 cc
Effekt: 73 hk
Dreimoment: 67 Nm
Ramme: Stål, Tubular Trellis frame
Dempere foran: Kayaba 41 mm opp-ned teleskop
Demper bak: Kayaba monoshock justerbar
Bremser foran: Brembo 330 mm skive (1 stk.)
Bremser bak: Brembo 245 mm skive
Setehøyde: 78–80 cm
Lengde: 2.165 mm
Akselavstand: 1.445 mm
Vekt våt: 189 kg
Tankvolum: 13.5 liter
Dekk foran: 110/80 R18
Dekk bak: 180/55 R17