ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Kjører 2300 km til Nordkapp – Tilbake til det enkle

Pressemelding, NAF MC. Med en kjøreklar vekt på 104 kilo veier Hondas lille Monkey mindre enn gubben som skal ta plass på setet. Mandag 30. mai starter NAF turen til Nordkapp på nettopp en Honda Monkey. Målet er å finne tilbake til tradisjonell motorsykkelglede. Motorsykkelen – og kravene vi har til dem – har endret seg. De har blitt større, sterkere, mer komfortable og elektronikken har for lengst gjort sitt inntog.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Pressemelding, NAF MC.

Med en kjøreklar vekt på 104 kilo veier Hondas lille Monkey mindre enn gubben som skal ta plass på setet. Mandag 30. mai starter NAF turen til Nordkapp på nettopp en Honda Monkey. Målet er å finne tilbake til tradisjonell motorsykkelglede.

Motorsykkelen – og kravene vi har til dem – har endret seg. De har blitt større, sterkere, mer komfortable og elektronikken har for lengst gjort sitt inntog. Faktisk står de mest avansert motorsyklene ikke så langt tilbake for hva vi finner av teknologi på de mest moderne biler.

Det naturlige ville selvsagt vært å svingt beinet over en slik motorsykkel når man skal kjøre drøyt 2300 kilometer i løpet av seks dager i all slags vær og på alle mulige underlag. Da kunne man reist i den ypperste komfort, slått på cruise-kontrollen der veiene tillot det og cruiset opp til Nordkapp uten den minste lille anstrengelse. Og hadde det blitt litt kjølig på hendene kunne vi kost oss med varme i holkene og sikkert også i setet om vi hadde hatt behov for det.

– Det har nesten blitt slik at man må ha en diger adventure-sykkel om man skal krysse fylkesgrensen. Og om man skal på langtur er det nærmest et krav. Nå ønsker vi i NAF MC å vise at man fint kan kjøre langt på selv den mest enkle motorsykkel. Målet er å ta tilbake den enkle og nære gleden av å kjøre motorsykkel, sier Jan Harry Svendsen. Han er produkteier for MC i NAF og er mannen som skal kjøre de 2300 kilometerne til Nordkapp på det som er blant Norges aller minste gateregistrerte motorsykkel.

Med en kjøreklar vekt på drøye 100 kilo og med en lengde på 185 centimeter er det mye menneske den lille Hondaen skal bære på ferden nordover. Med fullt kjøreutstyr veier føreren mer enn motorsykkelen. Og man leter forgjeves etter cruisekontrol, varme i holkene, quickshift og annen elektronikk. Denne motorsykkelen er tilbake til det enkle og til det grunnleggende. “Under panseret” sitter en 125 ccm stor en-sylindret motor som har en ytelse på rett i underkant av 10 hestekrefter. Hjulene er ikke så mye større enn de du finner på en trillebår og motorsykkelen når knapt føreren til hoftehøyde.

Jan Harry Svendsen, produkteier for MC i NAF. (Foto: Ole-Martin P. Eidevik)

– Jeg ville kjøre Honda Monkey fordi den er så liten og enkel. Av elektronikk har man stort sett bare blokkeringsfrie bremser. Det er ikke noe vindbeskyttelse, kåper eller annet som skjermer deg fra elementene – og man sitter nesten helt nede på bakken. Dette er essensen av motorsykkelglede, sier Svendsen.

Selvsagt er han spent på turen og han innrømmer at det blir slitsomt.

– Når man sitter så åpent som dette i time etter time og mil etter mil blir man selvsagt sliten. Samtidig tror jeg at opplevelsene på turen nordover vil bli blant de sterkeste motorsykkelopplevelsene jeg har hatt. Man kommer ikke nærmere naturen og opplevelsene enn dette, sier han.

I alt er turen delt opp i seks etapper. Starten går inne i NAF-huset i Oslo og ut gjennom hovedinngangen med Røros som første mål mandag den 30. mai. Neste dag er målet Namsskogan før ekvipasjen krysser polarsirkelen og når Fauske på dag tre. Etter fire dager i salen stopper den lille motorsykkelen i Bardufoss, mens Alta nåes på den femte dagen. På den siste dagen av turen ankommer man målet som er Nordkapp-platået. Hele turen kan man følge på NAF MC sine sider på Facebook. En tracker montert på motorsykkelen gjør det også mulig å følge hvor vi befinner oss fra minutt til minutt.

– Jeg gleder meg voldsomt til turen og håper på at andre motorsyklister også henger seg på nordover. Det kommer til å bli noen sterke opplevelser underveis, både hva gjelder vær og ikke minst natur. Også gleder jeg meg til å vise at man kan dra på langtur uten å ha det aller råeste av motorsykkel. For det er ikke motorsykkelen som bestemmer turgleden, det er opplevelsene. En enkel motorsykkel gir deg dem helt uten filter, avslutter Svendsen.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse