Kawasaki gir Z650 retro RS-behandling
Kawasaki har utvidet sitt retro-nakne modellutvalg med retromodellen Z650RS som også kan leveres som A2. Z650RS er tydelig rettet mot yngre ryttere, og nå har Z650 fått en retro-broder slik Z900RS er for Z900.
Publisert: 02.10.2021 kl 09:55
Tekst: Ole Martin P. Eidevik.
Som navnet antyder, er Z650RS drevet av 649 cc motoren fra Z650 og Ninja 650-modellene, som produserer 68 hk ved 8000 omdr. og og 64 Nm ved 6700 omdr. Siden sykkelen er rettet både mot nybegynnere og erfarne motorsyklister, vil et A2-sett som senker toppeffekten til 48 hk være tilgjengelig hos din lokale Kawa-forhandler.
Z650RS har den samme rørformete stålrammen som Z650 som veier kun 13,5 kg. Rammen er spesielt designet slik at setehøyden er på 820 mm. Oppheng og bremser er også de samme som står på Z650.
Den klassiske tanken rommer kun 12 liter, noe som gjør at den på langturer sammen med andre sykler blir blant syklene som trenger flest fyllestopp. Egenvekten er på 187 kg.
Bremseoppgaver blir ivaretatt av et par doble stempelkalipre på 300 mm skiver sammen med et enkelt stempel på én skive bak, som begge er assistert av Bosch ABS.
De store endringene til RS sammenlignet med Z650 kommer i stylingsavdelingen. Borte er den moderne bakstussen og spisslyset fra Z650. Hjulene er også nydesignet for å ligne klassiske eikede enheter, mens de bølgete bremseskivene fra Z650 har blitt avrundet til fordel for en mer klassisk stil. Det er også et par analoge klokker i retro-stil, med et lite digitalt senterpanel for ekstra informasjon.
Lakkutførelsen er som vanlig av god Kawa-finish med klassisk stripedekor. Du får den i lakkutførelsen Metallic Spark Black, Candy Emerald Green og Metallic Moondust Grey/Ebony.