Kawasaki går inn på eiersiden i Bimota
En av de store nyhetene i Milano var at Kawasaki Europe har kjøpt 49,9 % av aksjene i Bimota S.p.A. Bimota viste frem sin nye Bimota Tesi H2, og dette nydelige byggverket er utstyrt med en Kawasaki-motor på 998 cc som yter 206 hk. Tekst: Ole Martin P. Eidevik. Et blikk på Tesi H2 avslører det uvanlige fjæringssystemet foran, noe av det samme som Yamaha hadde på sin GTS 1000 som de produserte på slutten av 90-tallet. Bakdemperen er fra Øhlins. Kristian Østbye hos Kawasaki-importøren NMI AS vet ik
Publisert: 17.11.2019 kl 15:22
En av de store nyhetene i Milano var at Kawasaki Europe har kjøpt 49,9 % av aksjene i Bimota S.p.A. Bimota viste frem sin nye Bimota Tesi H2, og dette nydelige byggverket er utstyrt med en Kawasaki-motor på 998 cc som yter 206 hk.
Tekst: Ole Martin P. Eidevik.
Et blikk på Tesi H2 avslører det uvanlige fjæringssystemet foran, noe av det samme som Yamaha hadde på sin GTS 1000 som de produserte på slutten av 90-tallet. Bakdemperen er fra Øhlins. Kristian Østbye hos Kawasaki-importøren NMI AS vet ikke om Tesi H2 vil komme til Norge, men sier at prismessig vil den ligge på nivå med Kawasaki H2R som koster 659.900,-.
Kawasaki vil bli en teknologi- og motorleverandør til den Rimini-baserte motorsykkelbyggeren, og firmaet bekrefter at de planlegger å bygge 200 sykler sammen i 2020.
Ved roret til det nylig gjenopplivede merket Bimota er designer og far til Tesi 3D-konseptet, Pierluigi Marconi, som er tydelig synlig i det nye konseptet Tesi H2. Pressemeldingen viser også til muligheten for ytterligere Tesi-inspirerte motorsykler født av partnerskapet. Den lyder:
"Disse helt nye konseptmodellene [som fortsatt skal kunngjøres] vil for første gang kombinere TESI-teknologi fra BIMOTA og innovativ teknologi fra Kawasakis Ninja H2-motorsykkel med høy ytelse."
Bimota ble grunnlagt i 1973 av Massimo Tamburini, Giuseppe Morri og Valerio Bianchi. Som firma har de vært gjennom turbulente tider økonomisk, fra konkurser til buy outs – de har sett alt!