ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Indian lanserer ny Chief

Endelig kommer motorsykkelen som så mange Indian-fans og cruiserentusiaster har ventet på. Det måtte et 100-årsjubileum til. Den er enkel, lav og brutalt vakker med en gigantisk motor som har mer en nok av alt. I tillegg bærer den Chief-navnet, så her snakker vi levende legende. Og som om ikke det var nok, den kommer i tre utgaver ...

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Tekst: Oddbjørn Myklebust.

Foto: Indian Motorcycle.

For noen har de store Chief-modellene har vært for meget, samtidig som de har opplevd Scout for liten. Nå kommer en ny utgave Chief, som i praksis er en helt ny modell. I og for seg er det ikke noe nytt og revolusjonerende med Chiefen. Det er nesten ingenting vi ikke har sett før. Harley-Davidson har hatt dette konseptet i sitt modellprogram i mange år og har solgt astronomiske mengder. Nå kommer Indian inn på arenaen med sin enkle, brutale og råsterke cruiser. Den har alt som skal til for å bli en storselger.

Motoren er den velkjente Thunderstroke 116, som har imponert mange med sin kombinasjon av brutalitet og silkemyk gange. Designet på motoren er som skapt for den nye rammen som har blitt sveist sammen for anledningen. Legg merke til demperne bak som ligger i samme linje som røret det er festet i. På denne måten oppnår de det klassiske silhuetten til stivrammen som ble brukt på 1940–50 tallet. Legg også merke til det flotte nakkepartiet, hvor styrekrone, bensintank og toppen på motoren møtes. Rene og fine linjer på rammen.

Bensintanken er smekkert utformet, og ser man sykkelen bakfra, er skiltet sidemontert, og en kort skjerm blottlegger det kraftige bakdekket. Indian fokuserer hele tiden på konseptet arv og nostalgi kombinert med moderne teknologi. Instrumenteringen er i det henseende svært enkel og genial. Når vi innledningsvis skrev at nye Chief «nesten» ikke byr på noe vi ikke har sett før, var det med tanke på det nye speedometeret. Et klassisk utformet speedometer skjuler en digital IPS berøringsskjerm, som i tillegg til å gi fører all teknisk informasjon, også varter opp med navigasjon. Imponerende.

Chief Dark Horse.

Chief kommer i tre forskjellige utgaver, Chief Dark Horse, Chief Bobber Dark Horse og Super Chief Limited.

Chief Dark Horse er enkel med solosal, cross-styre, maskinerte felger og svart motor og eksosanlegg. Fotpinnene på Chief Dark Horse er montert midt på motoren. Framdekket er smalere sammenlignet med de to andre utgavene.

Chief Bobber Dark Horse.

Chief Bobber Dark Horse har også svart motor og eksosanlegg samt andre sorte detaljer. Her har også valget falt på solosal, mens et halvhøyt apehanger-styre sørger for at fører får knyttnevene opp i vinden, «fists in the wind» som det så mye tøffere heter på engelsk. Svarte deksler på framgaffel og demperne bak, bidrar ytterligere til bobberstuket. Blanke spiler og sorte baner kombinert med feite dekk både foran og bak, taler sitt tydelige bobberspråk. Bensintanken prydes med det legendariske indianerhodet, logoen firmaet har blitt kjent for. Fotpinnene er flyttet frem for å gi en behagelig cruiserstilling.

Super Chief Limited.

Super Chief Limited er et godt alternativ til den som vil litt lengre på tur, ønsker plass til to og foretrekker blank motor og eksosanlegg. Her er det både vindskjerm, sidevesker og ryggstøtte for passasjer. Alt dette er festet med kvikklås og kan tas av og på i løpet av sekunder. I tillegg har den fotbrett som gir bedre komfort, særlig hvis milene blir mange. Som på bobberutgaven har valget falt på spilefelger og det kler denne utgaven godt. Et stort og bredt cruiserstyre plasserer armene i en behagelig cruiserstilling. Alt i alt, en komfortabel cruiser som sikkert vil like en langtur i ny og ne.

Prisen vi pr. nå har fått oppgitt skal være fra kr 309.900, og går alt som planlagt, vil den nye Chiefen ankomme forhandlerne i begynnelsen av mars.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse