Indian FTR 2022 presenteres nå
Indian Motorcycle ligger virkelig frampå og presenterer sine FTR-modeller for 2022 allerede nå. Ifølge Indian blir alle FTR-modellene bedre både hva ytelse og kjøreegenskaper angår. Ny motorkalibreringen gir en jevnere og mer forutsigbar gassrespons.
Publisert: 27.01.2021 kl 08:11
Sist oppdatert: 27.01.2021 kl 10:25
Tekst: Oddbjørn Myklebust.
Den mest påkostede utgaven, FTR R Carbon, er satt opp med eksklusive Öhlins komponenter av høy kvalitet noe som bør føre til suveren demping både foran og bak. FTR, FTR S og FTR R Carbon er utstyrt med 17-tommers felger i støpt aluminium og Metzeler Sportec gatedekk, en kombinasjon som bidrar til mer presis håndtering. Brattere gaffelvinkel på 25° og kortere trail på 99,9 mm bidrar også til forbedrede kjøreegenskaper. Mindre hjul, kombinert med sykkelens fremre og bakre demping, som tilbyr 120 mm vandring, bidrar til 36 mm lavere sittehøyde. Dette gjør sitt til at flere vil finne seg komfortable på en FTR. I tillegg har ProTaper-styret blitt 40 mm kortere for å gjøre sykkelens enda smidigere og gi føreren mer kontroll.
Disse tre modellene leveres nå med fullt justerbar demping både foran og bak. I tillegg kommer de med sylinderdeaktivering av bakre sylinder for å senke motorvarmen når motorsykkelen går på tomgang. Den nye motorkalibreringen forbedrer også kaldstart.
Hver FTR-modell har en rekke standardfunksjoner som overføres fra tidligere utgaver. Opp ned gaffel i front, sammen med radialmonterte doble Brembo-bremser, gir føreren eksepsjonell kontroll og overlegen stoppekraft, mens cruisekontroll bidrar til en behagelig kjøreopplevelse.
I tillegg til sin amerikanske arv og ikoniske design, leveres FTR med en væskekjølt V-twinmotor på 1203 cc som produserer 92 kW (123 hk) og et dreiemoment på 120 Nm (99,5 ft lb). Med dens perfekte balanse mellom stil og ytelse gir FTR-serien en overlegen kjøreopplevelse, hevder produsenten. FTR S og FTR Carbon byr på 110 mm (4,3-tommers) digital berøringsskjerm, mens FTR og FTR Rally har en mer analog instrumentering.
FTR:
Standardutgaven FTR har en analog instrumentering og er tilgjengelig i fargen Black Smoke med enkelte røde elementer: Røde pinstripes på felgene, rød Indian Motorcycle logo på tanken og rød fjær på bakdemperen. Denne modellen er også tilgjengelig i en redusert effektversjon for A2-førere.
Veil. pris er kr 224.900,-
FTR S:
Tilgjengelig i to fargealternativer, Maroon Metallic og White Smoke. Kommer med den suverene Indian Motorcycle sin 110 mm (4,3-tommers) berøringsskjermen, som tilbyr telefonintegrasjon via Bluetooth eller USB og konfigurerbare målere. FTR S leveres som standard med oppgradert Akrapovič eksosanlegg, tre kjøremodus, Wheelie kontroll med bakløftreduksjon, stabilitetskontroll, traction kontroll og cornering ABS. En hurtigladende USB-port er en praktisk måte å lade personlige enheter på underveis.
Veil. pris er kr 248.900,-
FTR R Carbon:
FTR R Carbon hører hjemme på øverste hylle og er den fremste modellen i FTR-serien. I tillegg til de ovennevnte funksjonene som er oppført på FTR S, skiller FTR R Carbon seg ut med karbonfiber på tankdeksler, frontskjerm og frontlykt nacelle. I tillegg har den fullt justerbar gaffel i front og piggyback demper bak, levert av Öhlins. Svart Akrapovič eksosanlegg, premium setetrekk og nummerert merking på tankkonsoll.
Veil. pris er kr 269.900,-
FTR Rally:
FTR Rally opprettholder sitt scrambler-design, og er utstyrt med Pirelli Scorpion Rally STR-dekk på spilefelger. 18-tommers bakhjul og 19-tommers foran. Som andre FTR-modeller har FTR Rally fått den samme raffinerte motorkalibreringen og gassresponsen, sammen med deaktivering av bakre sylinder. FTR Rally sitt ProTaper-styre er 50 mm høyere enn på de andre FTR-modellene. Dette for å bedre komfort og håndtering med en mer avslappet ergonomisk stilling. FTR Rally har analog instrumentering og er tilgjengelig i Titanium Smoke. I likhet med standardutgaven FTR, er FTR Rally også tilgjengelig som A2-versjon.
Veil. pris er kr 234.900,-