Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Ny sesong – sjekk dekktrykket oftere og øk kjøregleden!

Dette er kanskje et av de enkleste grepene motorsyklisten kan ta for å øke egen kjøreglede og sikkerhet. Det er så enkelt, men likevel glemmer eller overser vi denne enkle rutinen som kan gjøre kjøreturen så uenderlig mye bedre, og når jeg sier «vi» så mener jeg nesten alle! Vi skal gjerne eie en motorsykkel med enestående ytelse, kapasiteter og kjøreegenskaper, men likevel greier vi altså ikke å passe på dekkene våre som har den viktige oppgaven å være bindeleddet mellom fører, teknologi og veien eller underlaget vi kjører på!

Publisert:

Sist oppdatert: 20.03.2023 kl 11:54

Som testfører får jeg dessverre alt for ofte sykler som ikke har riktig dekktrykk ved avhenting! Noen forhandlere er flinke til å passe på dette, men det er dessverre for mange som ikke følger opp dette godt nok. Det påvirker umiddelbart min og andres opplevelse av sykkelens jøreegenskaper og selvfølgelig også min analyse av motorsykkelen under tester. For å unngå det ber jeg selv alltid forhandleren om å sjekke lufttrykket før jeg kjører ut.

Noen fakta om dekk og hvorfor er dekkene så viktige

JJeg ser på dekkene som selve omsetningsmekanismen eller limet mellom motorsykkelen og underlaget. Som testfører tenker jeg alltid at det er fabrikanten av motorsykkelen som vet mest om hvilke dekk som passer best til de forskjellige segmentene eller modellene, som brukere kan vi gjerne ha preferanser, men preferanser dreier seg stort sett om følelser – ikke kompetanse og fakta!

Min jobb ift dekk er primært å passe på at jeg følger fabrikantens råd om anbefalte bruk og vedlikehold. Her er skader, lufttrykk og renhold kanskje er de aller viktigste parameterne og opererer jeg utenfor anbefalingene i instruksjonsboken så har jeg bare meg selv å takke for dårlige kjøreopplevelser.

For vei eller gatedekk er det viktig å opprettholde dekkets form med et riktig lufttrykk. Skal du kjøre med last må du lese i instruksjonsboken for å finne det riktig lufttrykket. For grus folket er det viktigere med godt grep framfor dekkets form og derfor kjører man oftere med et lavere dekktrykk på grus eller sti. Skal du tilbake på vei med hardt underlag bør du tilbakestille luftrykket tilsvarende.

Så for å sikre at sykkelen din har så gode kjøreegenskaper som mulig må du virkelig jobbe med lufttrykket hele tiden. Dekk med for lavt eller høyt trykk blir gjerne skadet under bruk og kan selvfølgelig også forringe sykkelens kjøreegenskaper.

Dekk er ferskvare og skal behandles som det. Dekket skal lagres ordentlig og skånes for vær , direkte sollys og vind. Dekkene skal helst lagres i et rom med jevn temperatur og helst uten stråling fra elektriske apparater. Kjøper du nye dekk skal det helst ikke være eldre enn 3-5 år, og dekk som er eldre enn 10 år bør byttes fordi de etter hvert blir harde og mister sine tiltenkte egenskaper. Gamle dekk blir faktisk harde og kan også bli glatte.

Dekk som skal brukes i Europa har andre spesifikasjoner enn dekk som ikke er ment for Europa og dekk til det europeiske marked er derfor merket med et dOT-nummer og et e-homologeringsnummer. (f.eks. E4). Dekkene er også merket med produksjonsår og måned slik at du kan se når dekket faktisk ble produsert.

Du merker nesten ikke at egenskapene til dekket forringes

Selv erfarne førere sliter med å merke at luftrykket gradvis endres og etter hvert påvirker kjøreegenskapene, hovedsakelig fordi det er vanskelig å bruke følelsesbaserte referanser til å oppdage tekniske avvik. Heldigvis kommer mange sykler i dag med dekktrykk-avlesning i instrumentet og dette hjelper virkelig. I Norge er det ikke uvanlig med store temperatursvingninger og da endrer også lufttrykket i dekket seg, derfor bør alle sjekke luftrykket ukentlig eller før eller etter lengere turer. Lufttrykket skal helst sjekkes når dekkene er kalde.

Har du kjørt lenge med galt lufttrykk vil du kunne oppleve at du har fått en helt annen eller til og med helt ny sykkel bare ved å justere dekktrykket. Sykkelen kan i noen tilfeller nesten ikke være til å kjenne igjen og den samme effekten vil du også kunne oppleve dersom du bytter til nye dekk.

Personlig kjører jeg aldri et dekk lengere enn 6000 km, dekkene blir etter hvert slitt, mister sin opprinnelige form og blir gjerne harde og kantete. Jeg foretrekker myke dekk med høy gripeevne og dette går selvfølgelig på bekostning av dekkets levetid. For meg er det viktigste å vite at jeg kan nruke sykkelens kapasiteter og samtidig være trygg på at jeg har et godt grep hele tiden.

Jeg kjører ikke motorsykkel for å spare på dekkene, jeg ønsker å bruke dekkene og riktig lufttrykk skal bidra til at jeg kan hente det maksimale ut av dekkene mine. Når dekkene blir slitt byttes de derfor ut med nye. Jeg blir derfor veldig forundret hver eneste gang jeg leser på sosiale medier om førere som er mest opptatt av å kjøre dekket ned til korden og nærmest skryter av at dekket har gått langt. Da har vi misforstått dekkets funksjoner og betydning mener jeg!

Vær oppmerksom på at kvaliteten på dekktrykkmålerne du finner på bensinstasjonene kan variere. Er du usikker kan det være lurt å foreta en kontrollmåling ved en annen stasjon eller kjøre innom merkeverkstedet ditt.

La oss oppfordre forhandlerne til å bli litt bedre på lufttrykk for vår skyld

Ikke spar på dekk eller kostnader knyttet til dekk-kjøp. Personlig reparerer jeg aldri et skadet dekk. Ved slitasje eller skader invester jeg i nye dekk og jeg passer på at sykkelen min har riktig dekktrykk gjennom hele sesongen. Vedlikehold av dekkets tiltrengte funksjoner og form er utrolig viktig for min egen kjøreglede og ikke minst sikkerheten.

Jeg vil benytte anledningen til å oppfordre absolutt alle forhandlere til å bli litt bedre til å sjekke lufttrykket på alle sykler som skal ut fra vinterlagring, service eller demo sykler for den saks skyld. Dette er et viktig bidrag for å gi oss alle en så fin kjøreopplevelse som over hodet mulig. Minn gjerne kundene på at dette er viktig, det er så lett å glemme. Kanskje kan vi til og med oppfordre NMCF (Norsk MC-forhandlerforening) til å kjøre en dekktrykk-kampanje i år, det hadde vært fint!

Ta oppfordringen – sjekk dekkene dine ofte, dessverre ser jeg så alt for ofte førere som kjører med feil lufttrykk og det er rett og slett litt trist å se på.

Annonse
Annonse