Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Leketøy i liten og stor skala:

LEGO BMW M 1000 RR Technic

BMW la i høst ut bilder og videosnutter på ulike sosiale media som tydelig bar bud om at en ny versjon av racingkongen S 1000 RR er oss født. Sånn sett var det en mindre overraskelse at det var nettopp denne som befant seg i krybben på høstens MC messe i Köln (Intermot). Riktignok ble racing kongen født sammen med den enda større overraskelsen, nakenversjonen med samme maskineriet, dvs. tvillingbroren streetfighteren M 1000 R. Hva sistnevnte tilbyr, kan du lese mer om i Norsk MC-katalog 2023 som fortsatt er i handelen.

Publisert:

Sist oppdatert: 31.01.2023 kl 17:52

Tekst og foto av: Tor H. Omland & Johannes Omland

Vi i MC Avisa fulgte tre trailere fullastet med både vise damer og menn, og et stort antall M 1000 R og S 1000 RR, til stallen i Andalucia. Nærmere bestemt garasjene (pit boksene) på Circuito de Almeria, åstedet for uttesting av BMW S 1000 RR. Her lot vi S 1000 RR strekke skikkelig på beina og inntrykkene vi sitter igjen med etter utallige runder rundt banen, kan du lese om i neste nummer av MC-avisa (#2-23).

For å komme virkelig nært på racing kongen, tar vi denne gang en noe uvanlig tilnærming til det å beskrive oppbyggingen av sykkelen for våre lesere. LEGO har lansert sitt hittil mest avanserte byggesett i tett samarbeid med BMW, og det av den første to-hjulingen som BMW har kommet med en M-utgave av, nemlig M1000RR. I praksis en S1000RR med masse ekstra snacks.

M1000 RR tar verden med storm, enten det er i full eller liten skala.

M1000 RR tar verden med storm, enten det er i full eller liten skala.

Store forhold
Technicutgaven av BMW M1000RR, er den største modellen som LEGO noen gang har utviklet. Dette gikk egentlig først opp for oss når vi så hvor stor plass pakken tok under familens juletre. LEGO Technic teamet valgte å lage denne i skalaen 1:5 for å kunne legge seg så nært opp til funksjonene som den virkelige utgaven av sykkelen. Dette forklarer også hvorfor vi hadde flere kvelder med underholdning og læring mens vi satte sammen de 1920 delene som modellen består av.

Det ble enda mer kritisk enn vanlig å følge den 383 siders instruksjonsboka, å dette nøye, for at sykkelen skal fungere som tiltenkt. Settet har en anbefalt nedre alder på +18 år for den som skal gi seg i kast med byggingen. Erfaringsmessig klarer likevel 15-18 åringene våre å bygge dette kjappere enn vi som har utstedelsesdato på førerkortet før 1995. Uansett vil det å gjøre dette som et fellesprosjekt sammen med ungdommen ha sine klare fordeler.

Vi vil i denne føljetongen beskrive byggingen av LEGO Technic BMW M 1000 RR og sammenholde dette mot den virkelig versjonen av BMW M/S 1000 RR. Settet følger også i all hovedsak arbeidsprosessen slik det foregår langs samlebåndene i BMW sine produksjonsfasiliteter. Dette gjør byggingen ekstra interessant.

Vi starter med girkasse, drivverk og motor før vi fortsetter med chassiset og avslutter med de ytre komponentene.

LEGO Technic motor og drivverk fungerer bemerkelsesverdig likt som fullskala versjonen. Riktignok kun tre gir og nøytral på denne rekkefireren.

LEGO Technic motor og drivverk fungerer bemerkelsesverdig likt som fullskala versjonen. Riktignok kun tre gir og nøytral på denne rekkefireren.

Ingeniørkunst
Sammensetning av girkasse, drivverk og motor på LEGO Technic M 1000 RR modellen er noe som fint kan fungere som pensum på videregående skole, spesielt om du tenker bil eller MC-mekaniker som mulig yrkesvalg. Byggesettet har en tre trinns girkasse (+nøytral), i motsetning til seks trinnskassen på fullskala originalen. Det er naturlig nok også vanskelig å inkludere ting som de nye shift-kammene i settet, men det er fascinerende hvor mye LEGO Technic designer, Samuel Tacchi, faktisk har klart å inkludere av detaljer. Dette slik at basis funksjonaliteten til BMWs rekkefirer maskin med tilhørende drivverk, tydelig kommer fram. Samuel Tacchi har bakgrunn fra motorsykkel design i utviklingsavdelingene til Honda og Triumph, noe som naturlig nok også ga ham enkelte fortrinn da Technic modellen skulle designes.

Prinsippene for utviklingen av modellen er tilnærmet like som for fullskala versjonen. Det vil si man benytter «reverse engineering» der man først lager det ytre designet for deretter å bygge opp sykkelen innenfra og utover. Når man er begrenset til å bruke for eksempel tannhjul som allerede finnes i Technics sortiment, er dette rett og slett imponerende ingeniørkunst.

Modellen har en gøyal detalj med etterligning av M 1000 RRs gullfargede smørefrie endurance kjede. Her kan du la kjedesprayen ligge igjen i verktøyskuffa, om det er full eller mini-skala versjonen du velger.

Endurance kjedet på M1000RR slår an både på LEGO Technic versjonen og hos dem som ønsker å slippe smøre griset på sin sykkel.

Endurance kjedet på M1000RR slår an både på LEGO Technic versjonen og hos dem som ønsker å slippe smøre griset på sin sykkel.

Detaljrikt chassis
Lavvekt aluminiums rammen, som er en av nøklene for å gjøre originalen M 1000 RR så ekstremt letthåndterlig, vises tydelig også på 1:5 modellen. Demperene på denne er noen av de åtte delene som måtte lages spesifikt for LEGO M 1000 RR Technic settet. Dette for at disse skulle være istand til å bære vekten og samtidig gi realistisk demper respons på sykkelen som totalt veier over en kilo. Spesielt gjelder dette bakdemperen.

Spesial utviklede bakdempere for både fullskala og 1:5 LEGO versjonen av M1000RR.

Spesial utviklede bakdempere for både fullskala og 1:5 LEGO versjonen av M1000RR.

Karbon opphøyd i andre
BMW tilbyr, som en av få produsenter, karbonfelger som opsjon på sine versting sykler. Dette letter den roterende massen med et par kilo på M 1000 RR i forhold til de allerede superlette smidde aluminum felgene. På 1:5 modellen er felgene også sorte for å etterligne karbon versjonen. Og av de over åtti tingene som befinner seg på klistremerke arkene som kommer med modellen, er en stor andel i kategorien «karbon».

Plastikk felger med karbon klistermerker er heldigvis kun forbehold LEGO utgaven av M1000RR. Fullskala versjonen kan leveres med karbonfelger.

Plastikk felger med karbon klistermerker er heldigvis kun forbehold LEGO utgaven av M1000RR. Fullskala versjonen kan leveres med karbonfelger.

Let The Down Force Be With You
Blar du i LEGO katalogene, finner du flere kapittel med utallige Star Wars sett. Selv om vi har vært borti en god del av disse «Let The Force Be With You» modellene med nesten tilsvarende antall deler, er kompleksiteten i Technic BMW M 1000 RR på et annet nivå.
Alt i alt, en god illustrasjon for hvilken ingeniørkunst en to-hjuling både i liten og stor skala er. Eller som BMW selv beskriver det: Kreativitet + Ingeniørkunst = MAGI.

Nye plastikk vinger må til for å holde fremdekket mest mulig på bakken ved høyere hastigheter. Noe LEGO Technic M1000RR sannsynligvis har mindre nytte av.

Nye plastikk vinger må til for å holde fremdekket mest mulig på bakken ved høyere hastigheter. Noe LEGO Technic M1000RR sannsynligvis har mindre nytte av.

Se video med hurtigversjoner av timene ved spisebordet som suppleres med bilder av ferdigstilte komponenter her:
https://www.youtube.com/watch?v=pv8arI9F4GY&t=1s

Annonse
Annonse