Ny Suzuki V-Strom 1050 DE:
Dette lukter storfugl!
Ved første øyekast ser den muligens ikke så annerledes ut kanskje, men synet bedrar, her er det virkelig gjort en stor jobb på viktige og helt sentrale punkter. Listen av oppgraderinger og nyheter er lang og Suzuki melder seg nå på i klassen for mega-tourere i grusklassen. Prisen er ikke klar men merk deg at her er alt med og lite må bestilles som ekstrautstyr, slik er det på langt nær hos alle!
Publisert: 09.09.2022 kl 12:35
Sist oppdatert: 09.09.2022 kl 12:37
Første generasjon V-Strom kom i 2002 og så slik ut, en sykkel som gjennom to tiår bare har blitt bedre og bedre og som fortsatt kjøres av turglade motorsyklister. Modellen er utviklet gjennom tre generasjoner og nye V-Strom 1050 DE er altså fjerdegenerasjon. Jeg deltok selv på presselanseringen av 3. genarasjon lansert som V-Strom 1050 i Spania rett før pandemien var et faktum i 2020.
Dette var et vesentlig løft for modellen som traff mange førere rett i hjertet, men selv om denne modellen representerte et vesentlig løft ift andre generasjon var den fortsatt en touring modell for fast underlag som fortsatt ikke var tilstrekkelig spisset mot de grusglade førerne.
Men nå har altså Suzuki tatt grep og lanserer i dag V-Strom 1050 DE som er spisset mot nettopp grussegmentet, en sykkel som har egenskaper som faktisk kan utfordre konkurrentene på helt sentrale punkter. Selv om GS-folket synes det er vannskelig å bryte ut av egne rekker vil faktisk Suzuki med V-Strom 1050 DE utfordre de etablerte både på kjøreegenskaper, kvalitet, driftskostnader og pris. Det er god timing når galopperende levekostnader og høyere renter kan faktisk bli avgjørende for folks valg. V-Strom 1050 er på ingen måte noe dårlige enn konkurrentene og har på flere områder egenskaper som overgår disse tror jeg.
Nye V-Strom 1050 DE har fått et 50 talls oppgradering og forbedringspunkter og det største og kanskje viktigste punktene er ganske så vesentlige. 1050 DE har fått et 21 tommer stort forhjul, lengere dempervandring, lengere akselavstand, et 40 mm bredere styre, nytt TFT instrument, større bakkeklaring, nye sitte geometri, den er litt bredere og har lagt på seg ca 10 kg og har nå en våtvekt på 252 kg (godt innafor). Noen av de viktigste endringene som kommer til grusfolket er en egen grusmodus som sikrer riktig gassrespons og kraftfordeling på løst underlag. V-Strom 1050 DE har endelig fått et moderne kvikkskiftersystem som kan gire både opp og ned uten clutching. Det må man ha for å henge med i dag!

Cockpiten er moderne og innbydende og det gleder meg veldig at Suzuki endelig har tatt disse viktige grepene.
Instrumentet byr på forskjellige visningsmodus og på innholdslisten til instrumentet finner du:
- Speedometer
- Tachometer
- Riding range
- Cruise control setting
- Cruise control resume speed
- Hill hold control setting
- Odometer
- Dual trip meter
- Gear position
- Water temperature
- Ambient temperature
- Freeze indicator
- Engine rpm indicator
- Average fuel consumption (1&2)
- Instant fuel consumption
- SDMS mode
- ABS mode
- ABS rear off(1050DE only)
- Traction control mode
- Quick Shift (ON/OFF)
- Fuel gauge
- 12-hour clock
- Voltmeter
- Service reminder
Designet er bortimot det samme med noen justeringer
V-Strom 1050 DE ble tatt tilbake til tegnebrettet og har nå fått alt det den trengte for å kunne konkurrere med alle. Utgangspunktet med tredjegenerasjon var utrolig bra, men modellen trengte en tydeligere grus-pitch for å ta seg helt inn til grusførernes hjerter.
Et nytt sete som er smalere i front inn mot tanken skal sikre at det er lettere å stå å kjøre og nye bredere pegger skal bidra til høyere komfort og bedre stabilitet.
Motoren har alltid vært en av V-Strom sine styrker og Suzuki har tatt ytterligere grep får at vår kjøreopplevelse skal bli enda bedre. Gassrespons og effektuttaket er veldig bra på sykkelen som allerede er godt balansert og nydelig å kjøre. Jeg kan nesten ikke vente på å oppleve nyheten selv.
Jeg foretrekker personlig merker hvor jeg slipper å kjøpe kostbare tilleggspakker får å få tilgang til det utstyret jeg trenger og på dette området leverer Suzuki veldig bra. Det eneste du trenger av tilleggsutstyr er bagasjesystemer og eventuelt individuelle dekkvalg. Prisen er ennå ikke klar men vi antar at DE modellen vil ligge lavere enn konkurrentene fra for eksempel Honda eller BMW.
Dette virker svært lovende, modellen byr på mange flere nyheter og perspektivet er bra, vi gleder oss til å presentere nyheten i sin helhet ved første anledning.