ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Intervju med Carl-Axel hos Yamaha Bergen:

-Motorsyklister avler flere motorsyklister

Opptatt av utstillingen. Carl-Axel er en estetiker og jobber med å få butikklokalene i Yamaha Bergen til å se både innbydende og moderne ut.

Carl-Axel Ingemannsen startet som salgs- og markedsansvarlig i Yamaha Bergen i juni 2020. Før dette har han jobbet med salg, markedsføring og forretningsutvikling innen IKT- og TV-industrien i 25 år. Han har alltid hatt interesse for MC og selv kjørt motorsykkel siden 1992. MC-avisa var innom og tok en prat med Carl-Axel en hektisk aprildag og klarte å presse inn et intervju.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 01.08.2022 kl 12:32

Denne artikkel ble først publisert i MC-avisa #5-2022.

Store utstillingslokaler. Yamaha Bergen kan skilte med moderne butikklokaler og hele 1500 kvadratmeter med Yamaha MC og Båt på Haukås Næringspark rett utenfor Åsane.

Hvordan havnet du i MC-industrien?
– Det er litt tilfeldig. Jeg har alltid vært interessert i bil og MC. På tross av utallige jobbtilbud innen bilbransjen, har det liksom aldri passet på min vei, før fristelsen ble stor her hos Yamaha Bergen. Her kjente jeg både butikken, personene og miljøet bra, forteller en entusiastisk Carl-Axel.

Hva er spesielt med motorsyklister?

– Vi får inn kunder som er glad i å kjøre MC og kjenne på frihetsfølelsen langs landeveien. Våre kunder er drevet av noe som er lystbetont, og de er kunnskapsrike. MC er ikke et «tørt» produkt på samme måte som gjerne det IT-sektoren ofte er. Her er det glede og begeistring når en har fått tak i sykkelen en har bestilt og gjerne drømt om lenge.

Hvem kjøper ny motorsykkel?
– Det er stor tilvekst av nye motorsyklister som kjøper ny MC. Det er mange som kjøper før de har tatt lappen, og jeg må ofte kjøre den nye sykkelen hjem til kunden da de ennå ikke har mulighet til å kjøre den selv. Jeg tror også at da det nå er flere og flere motorsyklister på veien, er dette en markedsføring i seg selv som bidrar til at stadig flere ønsker seg lappen og vil «melde seg på». Vi har for eksempel nylig solgt tre Yamaha R7 til en kameratgjeng med noen dagers mellomrom. Det er også stadig flere damer som kjøper MC etter å ha oppdaget at det faktisk er mange damer som nå kjører MC. Det blir en slags snøball-effekt.

God læremester. Carl-Axel (t.h.) har med seg Geir Hansen på salg av MC i Yamaha Bergen. Geir har 22 års erfaring på Yamaha og er i norgestoppen når det gjelder salg av MC!

Hvem kjøper brukt MC?
– For tiden er dette mange utålmodige. På grunn av leveransemangel klarer vi gjerne ikke å skaffe den nye sykkelen de har lyst på, og da går de fort over til å kjøpe en brukt MC i stedet. Det er også de som er litt usikker om MC er noe de ønsker å drive med lenge, og ved å kjøpe brukt sikrer de seg en billigere inngangsbillett.

Hva er ditt inntrykk av MC-bransjen?
– I vår bransje er det mange med genuin interesse for motorsykkel og som derfor virkelig ønsker å jobbe med dette. De er kunnskapsrike, og jeg føler vi har et utrolig bra kollegialt samhold innad blant MC-butikkene både her i Bergen og landet generelt. Jeg vil si at i vår bransje er det ikke fullt så «spisse albuer» som jeg opplever at man finner i mange andre salgsbransjer.

2022 Yamaha R1M. Carl-Axel er glad i racing og viser frem en av de få R1M modellene som kommer til Norge i år!

Hva blir den største utfordringen for MC-bransjen de neste årene?
– Jeg tror at vår bransje må ta inn over oss den «grønne» bevegelsen. Vi som jobber med MC må «selge» det at en MC også er et «grønt» kjøretøy. Eksempelvis er det vesentlig mindre svevestøv fra en MC enn fra en elektrisk bil. Vi motorsyklister må også endre noen holdninger. Støy er et viktig begrep i samfunnsdebatten, og en trenger gjerne derfor ikke kjøre med effektanlegg og «rake rør» i nabolaget. Jeg tror også at fabrikkene må lage kjøretøy som mer drivstoffeffektive og da mer «grønne», samt at det må produseres flere og spennende elektriske tohjulinger, slik bilindustrien har lyktes bra med.

– Som eneforhandler for Yamaha er vi også sårbare for de leveringsproblemene som vi har opplevd de siste par årene. Vi håper at fabrikkene klarer å løse dette i løpet av kort tid. Det er litt merkelige tider. Før syntes jeg at leveringstid på tre måneder var mye, men nå er det en glede å fortelle kunden at han eller hun kan få sykkelen på så «kort tid», avslutter Carl-Axel intervjuet med.

Fotointeressert. Carl-Axel er mer en middels interessert i foto. Her er et av hans bilder av en sykkel som Yamaha Bergen har bygget.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse