Fire uker og en bruker:
MT-09 A2 byr på mye effekt, moro og mye kjøreglede
Dette ble en utrolig festlig uke, noe helt iht forventingene mine og noen ble en overraskelser! Jeg kjørte Yamaha MT-09 fulleffekt for ikke så lenge siden og kjente derfor ergonomi og styregeometri fra før. Nå har jeg altså i litt over en uke levd med den nedtrimmede versjonen som primært er rettet mot de unge førerne som har hatt førerrett i to år.
Publisert: 30.07.2022 kl 11:50
Sist oppdatert: 06.08.2022 kl 17:43
Sykkelen kan imidlertid utmerket godt også kan brukes av voksne fører som vil ha det morsomt, men ikke trenger å ha et arsenal av hetekrefter for å kose seg (PS, det er absolutt nok krefter her). Nedtrimming av standardversjoner blir ikke alltid like vellykket, og jeg var derfor veldig spent på resultatet i dette caset!
MT- 09 A2 er en lettkjørt og den er super enkelt å trives med og jeg gleder meg til å kjøre hver eneste gang jeg skrever over sykkelen. Da sykkelen ble lansert syntes jeg at lykten var vel spesiell, men med den lille lyktekåpen som er ettermontert ser den mye bedre ut og jeg digger ellers sykkelens design. Det store eksosanlegget som ligger under motoren og som huser både katalysator og potte er litt for stort, men det industrielle designet bidrar egentlig bare til at MT-09 bare blir tøffere, derav helt ok. For øvrig, bra for kjøreegenskapene med litt vekt under motoren!
Må være den raskeste A2 modellen i A2 markedet!
MT- 09 A2 er rett og slett råtøff og faller i smak hos de aller fleste jeg møter. Sykkelen er slank, smal og høyreist og dette designet påvirker selvfølgelig kjøreegenskapene som leverer høy «fun-factor», veldig god mobilitet og god stabilitet. Jeg smila bredt da jeg oppdaget at modellen jeg skulle kjøre også hadde kvikkskifter og blipper, det løfter helt klart fun-faktoren og passer aldeles strålende på en A2-versjon, herlig. Dersom du ikke har kjørt fulleffekt versjonen merker du lite til at denne er nedtrimmet for det er mer enn nok krefter og momentkurven (Nm) er tilnærmet lik en fulleffekt. Motoren flater ut litt i toppen av turtallsregisteret men takket være det heftige momentet leverer A2-versjonen virkelig varene! Jeg kan ikke huske å ha kjørt en så rask og fullverdig A2-modell så her får de yngre førerne virkelig en bra maskin å vokse med.
Menneske - maskin - grensesnittet
Grensenittet mellom menneske og maskin er veldig bra. Yamaha har utviklet denne modellen over tid og åpenbart lært mye i denne prosessen. Topp ergonomiske forhold med en oppreist kjøreposisjon, et smalt sete som gir god kontakt og grep om tanken med knærne og et instrument som bygger på instrument plattformen Yamaha har brukt på XSR 900. Ser bra ut, lett å lese, enkelt og greit og veldig funksjonelt. A2-modellen har ikke noe kjøremodus-valg i og med at den i utgangspunktet er nedtrimmet og det er helt greit.
Stort bruksområde
Selv om MT-09 A2 er en gatemodell kan den utmerket godt brukes til å dra på tur. Jeg var ute i mange dager og storkosa meg virkelig. Det hadde vært morsomt å montere 70/30 dekk med knaster så hadde gruskjøring også blitt enklere. Kanskje hadde sykkelen blitt enda tøffere også!!! MT-09 er best på hverdag, men også toppers på tur.
Veldig synd at det norske avgiftssystemet ikke krediterer A2 versjonen med en lavere anskaffelseskostnad. Rent logisk burde man kunne se en prisforskjell på en fulleffekt og en nedtrimmet versjon, men slik er det altså ikke her! Men, sykkelen er så bra at det absolutt er verdt en ekstra spare eller innsamlingskampanje for å få det beste =0)
Og husk, dette er en versjon som vil by på mer enn nok pulver til normale førere. Jeg møter ofte førere som har for mye krefter og ikke har ferdigheter til å håndtere disse. Det går gjerne på bekostning av kjøregleden! Noen er til og med redde for sykkelen sin og da er veien til fatale feil kort! For gruppen som mangler kjørerfaring er dette et aldeles strålende alternativ som vil by på muligheter til å lære mye, masse kjøreglede og mestringsopplevelser.
Dette er faktisk en motorsykkel med stor M. Pigg, leken og fryktelig morsom. Et veldig bra A2 resultat.