ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
MC-avisa

Kodenavn V21L – Ducati dundrer mot fremtiden med leveranse til MotoE

Ducati har kanskje en av verdens bredeste og mest spennende modellporteføljer om dagen, og de ser ikke ut til å gå av gassen. I 2023 overtar Ducati rollen som eneleverandør til FIMs MotoE World Cup med 18 sykler.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Tekst: Ole-Andreas Isdahl.

Foto: Ducati.

Dette er en svært attraktiv arena for helt nødvendig læring og utvikling av kompetanse og fremtidens teknologi, og her ar altså Ducati fra 2023. Ducati har selvfølgelig forstått som alle andre at en fremtid uten elektrisk ikke vil være mulig. Skal de overleve er de nødt til å vise at de også behersker overgangen inn til fremtiden. Ducati representerer på ingen måte nybegynnerne i denne bransjen og vet utmerket godt at konkurransefortrinn skapes gjennom kompetanseutvikling. Fremtidens gatesykler skal utvikles med utviklingen, og kompetansen som skapes i MotoE-cuppen. Som Hans Geelmuyden sa for noen år siden: «Står du stille, blir du skutt!»

Prototypen, som har fått navnet «V21L», er skikkelig spennende. Ducati går langt for å vinne i kampen om den beste tekniske plattformen, og har derfor satt sammen et spennende tverrfaglig team av ingeniører som skal være i stand til å tenke helt nytt. Da snakker vi hovedsakelig om vekt og ytelser. V21L er lettere med sine 225 kg (12 kg lettere enn minimumskravet til FIM) og har en ytelse på 150 hk og 140 Nm. Topphastigheten er foreløpig på 275 km/t! Ducati gjør batteripakken til en del av sykkelens bæring og bruker ellers topp komponenter fra Brembo og Öhlins.

Ladeenheten på sykkelen tar imot 20 kW, og da begynner vi virkelig å snakke om effektiv ladning. Får vi slike kapasiteter på gatesyklene, ja da kan vi virkelig begynne å bruke dette utstyret på tur også! Motoren er også lettet for vekt, og hele spenningssystemet er jekket opp et hakk for å sikre maksimalt effektuttak fra batteripakken. Varme har vært og er en utfordring for mange som henter ut mye effekt av batterier. Ducati har derfor utviklet et eget kjølesystem som skal sikre at dette ikke blir en alt for «hot» opplevelse.

Det blir spennende å følge Ducati som er skikkelig foroverlent om dagen, de gjør mye bra nå. Men vi håper samtidig at fabrikanten ikke glemmer å jobbe videre for å få service- og vedlikeholdskostnadene til porteføljen sin ned. Den fortsatt i høyeste laget.

Ducati kommuniserer med dette at de virkelig er på vei inn i fremtiden og at de fortsatt kommer til å være en effektsterk og rask aktør.

ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse