ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
MC-avisa

2021-sesongens første tur

Her følger en liten fotoreportasje fra årets første tur. Riktignok har jeg tatt ut syklene mine og kjørt noen runder i nærmeste omegn for å forsikre meg om at alt er som det skal etter drøyt fem måneders stillstand, men dette er altså årets første ordentlige tur av noen lengde.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Tekst og foto: Jarl Hole.

Med utgangspunkt Oslo kan man finne fine turer i alle himmelretninger. En av mine favorittmål er Eidsfoss, eller rettere sagt Gamle Eidsfoss som kaller seg verdens minste «by». Stedet ligger ved innsjøen Eikeren, og fra gammelt av har det ligget et jernverk her. Den første masovnen kom i gang så tidlig som i 1697, og frem til 1926 var Eidsfoss knutepunkt for dampskipstrafikken på Eikeren med smalsporet jernbaneforbindelse til Tønsberg og den store verden.

Det er mange veier som fører fra Oslo til Eidsfoss, men ruten jeg valgte å følge på søndag var: Oslo – Drammen – Mjøndalen – Vestfossen – Eidsfoss – Hanekleivene – Drammen – Oslo. Totalt er denne ruten på 190 km. Ingen langtur akkurat, men nok til å drive litt rustløsing og treffe hyggelige MC-kolleger i Eidsfoss. På sommeren når godværet har satt inn og restauranten med uteservering er åpen, har det, spesielt i helgene, blitt litt av et treffsted for motorsyklister fra Oslo, Vestfold og Telemark.

Vær oppmerksom på Hanekleivene på Fv319, mellom Fv35 og E18. Fin og svingete motorsykkelvei, en standardstrekning for meg når jeg prøvekjører sykler. Det er verdt å merke seg at strekningen er elsket av lokale Rossi- og Marquez-kopier som forsyner seg liberalt av veiens fulle bredde på varme sommerdager. Å få en kollega i trynet er ingen ønskedrøm. Hanekleivene må med andre ord angripes med forsiktighet. Hodet skal brukes til mer enn å ha hatten på, som bestemora mi sa!

Jeg er så heldig å eie tre, på hver sine måte, fantastiske motorsykler, BMW K1600GTL, Indian FTR 1200 og MV Agusta Turismo Veloce Reparto Corse 800 (Ja, det fulle modellnavnet er faktisk så langt). Hadde tenkt å kjøre indianeren, men den starter av prinsipp ikke i kjølig vær, så da ble det MV i stedet. En av fordelene med å eie tre sykler er at en av dem bestandig starter. MV er et lite merke på salgsstatistikken her til lands. Har du først prøvd en MV, er det imidlertid lett å bli forelsket og vanskelig å skjønne hvorfor ikke flere tar sjansen på å eie en.

Bildet viser min Reparto Corse fra førerposisjon. Her er det flere ting å merke seg. Blant annet at MV har plassert GPS over skjermen som viser hastighet, turtall og annen essensiell informasjon. Det er smart for man kan enkelt gløtte ned på GPS-informasjonen uten å ta blikket vekk fra veien. Videre leveres sykkelen med beskyttere foran styreholkene som standard. Det fungerer svært bra i kjølig vær. Beskytterne leder den kalde fartsvinden utenom hendene, og når du i tillegg setter på varmen i holkene, fryser du ikke på hendene. Styret er montert på solide avstandsstykker som gjør at man får en svært avslappet kjørestilling uten unødvendig vekt på hender og håndledd. Legg til at Reparto Corse er ekstremt lettkjørt med en turtallsvillig motor på 800 cc. Med andre ord en sykkel velegnet for kurverike og kuperte norske veier. Det var dagens innlegg for MV Agusta, resten får importøren Erling Sande AS ta seg av.

Fra Mjøndalen til Vestfossen er det trivligst å kjøre bakveien. Ta av fra E134 og kjør rett gjennom sentrum av Mjøndalen på Fv2732. Etter noen kilometer tar du skarpt til venstre og inn på Fv2744. Det er kaldt om natten, og da jeg startet fra Oslo ca. klokken 11:00 var det ikke mer enn 5 grader. Kald nattetemperatur legger en demper på våren, og jordene mellom Mjøndalen og Vestfossen var preget av det. Mye brunt og grått på trær og dyrket mark enn så lenge. Store grupper av tråsyklister i kondomdrakter er imidlertid et godt tegn på en gryende vår.

Nei, det er ikke Dodge City i USA, men Vestfossen i Norge. Slekten min på farssiden kommer herfra. Et industristed midt på bondelandet. Vestfoss Cellulose som ble startet i 1886 ga arbeid til en fremvoksende arbeiderklasse med sterke kommunistiske sympatier. Det gikk ikke for seg uten konflikter. I dag er cellulosefabrikken en saga blott, og i stedet er det kommet kunst og kultur i de gamle fabrikklokalene jeg husker fra min barndom og feriene hos farmor og farfar på 50- og 60-tallet.

Fossesholm herregård ligger rett utenfor Vestfossen ved Fv35 vei mot Eikeren og Eidsfoss. Fossesholm var hovedgård for Foss-godset som ble samlet i 1541–1548. Godset utgjorde hele 200.000 mål. De som er interessert i langrenn, og kanskje spesielt langrenn for kvinner, vil forbinde navnet med Norges nye stortalent Helene Marie Fossesholm. Unødvendig å si at hun er fra Vestfossen og går for Eiker Skiklubb og er eneste juniorløper på landslaget. Hun er født 31.05.01. Fossesholm herregård er absolutt verdt et besøk når Norge og verden får ristet av seg Covid-19 pandemien.

Parkeringsplassen på begge sider av Fv35 gjennom Gamle Eidsfoss er som regel fullstappet av sykler når sesongen virkelig setter inn med sol og varme dager. I dag, søndag 11. april med 8 plussgrader og sur vind, er fremmøtet noe mer måteholdent, selv om mange i likhet med artikkelforfatteren har funnet veien til verdens minste «by».

Landhandelen på Gamle Eidsfoss er en av landets eldste, og damen som driver stedet må være Norges ukronede mester i svelesteking. Hun slår enhver ferge på Vestlandet ned i sveledeigen. Spesielt etter at vi ble velsignet med elektriske ferger som kuttet ut svelestekingen for å spare strøm. Dårlige sveler fra automat hører hjemme et visst sted. Du drar ikke fra Eidsfoss uten å ha satt til livs minst en håndstekt svele. Den med brunost i nedkanten av bildet er artikkelforfatterens. For motorsyklister med sansen for litt mer avansert vomfyll, ligger det en restaurant/kafe med uteservering på andre siden av veien.

Det å kjøre motorsykkel er som å gå tur med bikkja, man finner bestandig noen å prate med om felles interesser. Jeg fant Bård Reil fra Drammen på parkeringsplassen i Eidsfoss. Her har vi ham med sin meget spesielle og påkostede Husqvarna 701 LR Rally. Legg merke til lysarrangementet, fothvilerne, plata under motoren og sideveskene. For de som ikke vet det, er det KTM som i dag eier Husqvarna, og syklene er selvfølgelig utstyrt med motor fra KTM.

ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse