«On a mission with no emission» – del 1: På papiret
MC-avisa har sammen med Erling Sande AS gjennomført en test for å finne ut om det faktisk er mulig og praktisk gjennomførbart å kjøre 1000 km med elektriske MC.
Publisert: 06.09.2020 kl 18:52
MC-avisa har sammen med Erling Sande AS gjennomført en test for å finne ut om det faktisk er mulig og praktisk gjennomførbart å kjøre 1000 km med elektriske motorsykler i dagens etablerte infrastruktur med hurtigladere.
Del 1: På papiret
Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.
Oppdraget var definert og avgrenset, og vi skulle gjøre turen med tre overnattinger og dagsetapper på 25 til 30 mil, omtrent som vi kjører når vi drar på tur med konvensjonelle motorsykler. Vi hadde med oss to Zero-sykler av typen SR/F og SR/S. Sistnevnte er touringutgaven med litt lengre akselavstand og kåpe. For at vi ikke skulle falle for fristelsen og falle inn i en sedat «cruising-mode», tok vi med en BMW S 1000 XR som referansesykkel og hare. Haren vår er av det raske slaget og skulle passe på at vi ikke ble for sedate, vi skulle nemlig henge på BMW-en!
Vi liker å reise på første klasse og valgte derfor å restituere oss ved Engø gård på Tjøme, Det Lille Hotel i Risør og Boen gård utenfor Kristiansand. Alle i Kjeden De Historiske Hotell og spisesteder.
Tekniske data på Sero SR/F (naken) og SR/S (sportstouring) – hentet fra importør Erling Sande AS:
«SR/F og SR/S er satt opp med like hoverkomponenter, JJ bremser (J.Joan), Showa dempere foran og bak, og en kraftig motor som yter 110 hk og hele 190 Nm. Begge syklene hadde ZF 14,4 Litium batterier, men forskjellige ladeenheter på henholdsvis 3 og 6 kwh.
Zero SR/F er den første IOT-tilkoblede (internett-tilkoblede) motorsykkelen i verden. I tillegg til at du kan se og endre ytelsesparametere på sykkelen eksternt, kan Zero også sende trådløse oppdateringer til sykkelen.
SR/F er verdens første smart-motorsykkel. Hver Zero-motorsykkel vil i 2020 ha en oppdatert Next Gen-app som gir enkel forbindelse for å kontrollere og tilpasse kjøremodus, ladestatus, oppdateringer og diagnostikk. Ved hjelp av Cypher III, et instrumentpanel som kan tilpasses føreren og Zeros innovative app, kan fører og motorsykkel hvor som helst og når som helst utveksle viktig informasjon.
SR/F er den første elektriske motorsykkelen som integrerer Boschs MSC-system, kjent for sin dynamiske akselerasjon og unike stabilitet – uavhengig av underlag eller forhold. Når MSC kombineres med Cypher III, utløsnes MSCs fulle kapasitet, noe som vises i form av markedets beste nedbremsingskvaliteter både rett frem og i svinger. Traction control og motorkontroll (dreiemoment) styres også av dette systemet.
Zero SR/Fs arsenal av rittmoduser lar rytteren tilpasse sykkelens ytelse gjennom den intuitive neste generasjons app. SR/F behersker veien uansett forhold med Street, Sport, Eco, Rain og opptil 10 programmerbare tilpassede modus.
Morten Gjestad/salgssjef hor Erling Sande AS.
Høydepunkter:
• Helt nyutviklet og ultramoderne motor; ZForce 75-10, med hele 190 Nm gir ekstrem akselerasjon
• Opptil 322 km rekkevidde (bykjøringshastighet med Zero Power Tank - ekstrautstyr)
• Velg mellom flere ulike ladestørrelser, fra 3 til 12 kW
• 60 minutter ladetid fra 0 til 95 % batterivolum (med hurtiglader type 2, 12KW lader. ekstrautstyr)
• Pirelli Diablo Rosso III-dekk for optimalt grep på asfalten
• Bosch Advanced MSC, som inkluderer avanserte kontrollfunksjoner (brems, traction control, dreiemoment, etc.)
• Trådløs forbindelse gjør oppdateringer enkel, samt at du kan se og justere parametere på sykkelen»
Greit nok og veldig bra ytelsesdata, men funker dette på en slik tur?
Les mer i neste del!