Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Hvorfor digger du din egen motorsykkel? Bjørn Heieren og Honda CFR1100L Africa Twin

For oss i MC-avisa er det viktig å forstå hva som opptar den norske motorsyklisten, og vi bruker derfor gjerne tid på å lytte når vi møter hyggelige folk langs veien. I dag møtte jeg kompisene Bjørn Heieren (til høyre over) og Freddy Berntsen i Son som for øvrig var godt besøkt av motorsyklister og andre folk denne dagen.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Bjørn Heieren er en erfaren fører og kjører Honda CRF1100L Africa Twin. Bjørn begynner å bli relativt godt kjent med 2020-modellen som nå har gått ca. 4000 km. Bjørn bruker sykkelen som en MPV (multi purpose vehicle) som brukes på både asfalt og grus, og han bruker mye tid på sykkelen sin som fremstår som splitter ny! Jeg skjønner raskt at Bjørn også er en teknisk kapabel dude som kan gjøre mye selv, og han er åpenbart nøye og fingernem.

Hva er dine opplevde oppsider ved Honda Africa Twin?

Bjørn bruker ikke mye tid på å tenke seg om og svarer kontant som om han har pugget stoffet og svaret. Bjørn mener at CFR1100L er veldig morsom å kjøre, selv om den har et stort 21 tommers forhjul som har en ganske stor gyroeffekt. Bjørn fremhever og digger sykkelens kraftige motor, gode ergonomi og kjørestilling og dens slanke utforming. Bjørn understreker ellers at CRF1100L har en stabil og veldig forutsigbar styregeometri som gjør den svært enkel og fin å kjøre, uansett underlag. Bjørn sier også at sykkelen er stor nok til å opprettholde kjøreegenskapene med passasjer, og det er det ikke alle modeller som klarer like godt.

Leserne har gitt oss klare tilbakemeldinger på at de veldig gjerne vil høre mere om hva folk oppfatter som negativt, og derfor graver litt ekstra i dette.

Hva er dine opplevde nedsider ved min Africa Twin?

Bjørn forteller meg at han gjennomgående er veldig godt fornøyd med Hondaen sin, men vind og turbulens bak vindskjermen har vært et problem. Bjørn har derfor montert en høyere vindskjerm og har i tillegg montert en egendesignet plate som stopper vinden som kommer opp under styrekrona og bidrar til at luften blir urolig bak skjermen. Dette kalles «wind buffering», og Bjørn har selv laget konstruksjonen av en baklukeplate fra en Golf fra 1999. Opplegget så forbausende proft ut og var pent å se på. Det er faktisk mulig å bestille ferdig plater av denne typen dersom dette er et problem for deg. Journalisten kjører selv en tilsvarende maskin og har ikke opplevd dette som et problem, men jeg er ca. 10 cm lavere enn Bjørn, og høyde kan nok være utslagsgivende!

Bjørns største frustrasjon knyttes til motorens rykking og napping som kan merkes når du går av og på gassen under kjøring. Dette kan justeres med valg av kjøremodus og elektronisk justering av motorbrems (EB), men instrumentets brukergrensesnitt er hverken logisk eller enkelt, og da blir justeringene unødvendig kompliserte. Bjørn synes også det er uheldig at Apple car play-systemet kun kan brukes dersom du har koblet til et headset. Gjør du ikke det, får du ikke brukt navigasjonsdelen på instrumentet! Ifølge Honda er dette en innebygget sikkerhetsforanstaltning som skal bidra til at du ikke bruker for mye tid og oppmerksomhet på å lese instrumentet. Det kan være greit nok det, tenker jeg!

Men Hondaens gode og sterke sider er helt klare, og Bjørn sier at han lever utmerket godt med disse små svakhetene. I løpet av sommeren skal sykkelen kanskje bearbeides av Klev tuning for å finne en løsning.

Takk for praten, gutter.

Annonse
Annonse