Annonse
Annonse
MC-avisa

Husqvarna Norden 901 på norske veier

Endelig er Husqvarna Norden 901 på norske veier. Vi i MC-avisa var de første som fikk teste den spennende nykommeren. Jørn Snellingen tok imot oss på Alnabru, og var ivrig på å vise fram sykkelen. Cross Centeret Snellingen har da også solgt alt de har klart å få tak i av modellen, og var spendt på hvordan vi ville like den.

Publisert:

Sist oppdatert: 21.02.2022 kl 11:28

Tekst: Kyrre Hagen. Foto og video: Lenka Leginova:


Se video med kort sammendrag etter endt testkjøring:

[Video mangler etter import...]

Modellen ble lansert på EICMA-messa i 2019, og modellen som har gått i produksjon er nesten helt lik prototypen som ble vist frem. Etter dette har mange gått og ventet på den. Koronasituasjonen utsatte imidlertid produksjonsstarten et par år. Norden 901 har etter vår mening et særegent og særdeles tiltalende utseende. Den er designet for å være en langdistanse eventyrsykkel med gode touringegenskaper, noe som bør passe mange. Den runde frontlykta kjenner vi igjen fra Svartpilen og Hvitpilen, men i denne innpakningen skal den kunne assosieres med opphavet; Paris Dakar syklene fra 80- og 90-tallet.

Den 889 cc store parallelltwin-motoren, med 105 hk toppeffekt og 100 Nm dreiemoment, har balanseaksler som minimerer vibrasjoner. Denne LC8 parallelltwin-motoren finner vi igjen i KTM-er i samme motorklasse. Det samme gjelder rørramma som benytter motoren som bærende element. Rammen har litt mer aggressiv gaffelvinkel og forsprang enn KTM-ene. En justerbar styredemper hjelper stabiliteten om det skulle oppstå plutselige støt. Justerbar WP APEX-fjæring gir god komfort både på vanlig vei og offroad.

Sykkelen har krengningssensitiv elektronikk, takket være en seksakset IMU. Dette inkluderer kurve ABS, anti wheelie og 9-trinns antispinn. I tillegg har Norden 901 cruisekontroll og opp/ned quickshifter. Instrumentpanelet er en 5″ TFT-skjerm. Hjulene er selvsagt 21'' foran og 18'' bak, og de er konstruert for slangeløse dekk. Bremsesystemet er Bosch Cornering ABS med Street- og Offroad-modus. Sykkelen har også Cornering Motorcycle Traction Control (MTC), tre valgbare kjøremoduser (Street, Rain, Offroad) og valgfri Explorer-modus. Tankene er på rommelige 19-liter, noe som gir den en rekkevidde på opptil 400 km.

Prøvekjøring:

Å testkjøre en motorsykkel i Norge i midten av februar er utfordrende. Vi siktet oss in på Vestfold og Tjøme for dette, og værmeldingen sa at her skulle det være pent vær lørdag 19. februar. Avtaler ble gjort, og sykkel hentet. Natt til denne lørdagen kom likevel årets første snø i dette område. Det lå til og med snø på veien i skyggepartiene. Temperaturen var i midlertid på vår side, og snart var snøen borte. Da kunne endelig skikkelig testkjøring begynne.

LC8-motoren har krefter i massevis, og sykkelen sparker villig i vei. Jeg digger denne motoren. Fjæringsveien på 220 mm tilsier at dette er en sykkel som kan ta seg over kuperte vanskelige underlag. Vi tester den litt på grusveier og i tillegg i skogspartier. Til tross for at sykkelen har en del kilo å dra på, er tyngdepunktet lavt og sykkelen klarer seg bra på disse underlagene. Setehøyden er variabel – fra 854 mm til 874 mm – og setet er det ganske bredt. Dette betyr at sykkelen ikke passer like godt til de korteste førerne, men her finnes det tilvalg for tilpasninger.

Jeg må si at utseende på Norden 901 er tiltalende. Sammenlignet med tilsvarende KTM-er er den på en måte litt mere «bamsete», og du tenker med en gang at dette er en fin sykkel for virkelig lange etapper. Kåpe og vindskjermen er virkelig lekker, og begge gir god beskyttelse. Setet er bredt og godt, og jeg forstår umiddelbart at dette er en kontinentkrysser i særklasse. Vektmessig skiller det 8 kg mellom en KTM 890 Adventure R og Husqvarna Norden 901. De meste av dette ligger nok i detaljer som øker komforten på sykkelen. Bedre sete, ekstra kjørelys, større/ bedre vinbeskyttelse og kraftigere beskyttere av tanken, for å nevne noe.

Mer enn dette vil vi foreløpig ikke røpe, men du kan selvsagt lese hele testen med alle detaljer i vårt neste nummer av MC-avisa. Undertegnede kan imidlertid avsløre at testen ble en aldri så liten forelskelse for meg. Dette vil nok svi i lommeboka for mange.

Spesifikasjoner:

Pris: Kr 189.500,-

MOTOR:

889 cm³ 2 sylindret, parallel twin

Slaglengde 68.8 mm Diameter 90.7 mm

Effekt: 105 hk / 77 kW – 8000

Dreiemoment: 100 Nm – 6500

Antall gir: 6

CO2-utslipp: 105 g/km

Forbruk: 4,5 l/100 km

CHASSIS:

Tankkapasitet: 19 l

Bremsesystem: ABS Bosch 9.1 MP (inkl. sving-ABS og offroad mode, mulig å slå av)

Bremser foran: 2 stk 320 mm firestemplede kalipere

Bremser bak: 1 stk 260 mm to stemplede kalipere

Kraftoverføring: Kjede, 520 X-Ring

Tørrvekt: 204 kg

Ramme: Chromium-Molybdenum-Stålramme med motor som bærende element

Demping foran: WP APEX 43 mm

Demping bak: WP APEX mono shock

Bakkeklaring: 252 mm

Setehøyde: 854 mm

Styrevinkel: 64,2°

Annonse
Annonse