ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
MC-avisa

Høvik Hørsel måler vindstøyen på motorsykkel

Video og tekst: Høvik Hørsel. Bakgrunn for lydmålingen: Bevisstheten rundt vindstøy fra motorsyklister er økende. Høvik Hørsel sin klinikk får ofte meldinger fra engstelige motorsyklister som frykter øresus/tinnitus etter lange turer i høy hastighet. Flere har også vært utenlands (før CV-19) og kjørt på veier hvor fartsgrensene er høyere enn i Norge. Med denne lydmålingene ønsker vi å formidle viktigheten av å beskytte hørselen sin under MC-kjøring. MC-førere skeptiske til ørepropper av 2 grunne

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

[Video mangler etter import...]

Video og tekst: Høvik Hørsel.

Bakgrunn for lydmålingen:

Bevisstheten rundt vindstøy fra motorsyklister er økende. Høvik Hørsel sin klinikk får ofte meldinger fra engstelige motorsyklister som frykter øresus/tinnitus etter lange turer i høy hastighet. Flere har også vært utenlands (før CV-19) og kjørt på veier hvor fartsgrensene er høyere enn i Norge. Med denne lydmålingene ønsker vi å formidle viktigheten av å beskytte hørselen sin under MC-kjøring.

MC-førere skeptiske til ørepropper av 2 grunner:

1. De kan neppe være komfortable under hjelmen, spesielt under lange kjøreturer.

For det første, er du avhengig av ørepropper med en svært “lav profil” i det ytre øre for å unngå ubehag. Motorsykkelhjelmen kan ha en tendens til å presse mot ørene, og en ørepropp som “stikker ut” av ørene, vil raskt oppleves som øm og ubehagelig. Dette vil typisk være ørepropper i universal passform, eller andre typer ørepropper som ikke er egnet.

2. Lyd fra intercom/bluetooth og trafikk må bli vanskelig å oppfatte med ørepropper.

For det andre, er det også lurt å ha ørepropper som filtrerer lyden, i motsetning til å blokkere den. En lydfiltrering vil sikre at det som er mest skadelig (vindsus) dempes i størst mulig i grad, slik at trafikken og lyd fra intercom forblir hørtbart og forstålig. Propper som ikke er egnet vil enten blokkere lyden i størst mulig grad, eller ha feil dempekarakterstikk.

Resultatene fra lydmålingen (innsiden av hjelmen):

55 km/t –> 80 – 85 dB (8 timers skadeterskel)

70 km/t –> 91 dB ( 2 timers skadeterskel)

80 km/t – 93 dB (1 time skadeterskel)

90 km/t – 95 dB (30 minutter skadeterskel)

Studier fra utlandet, viser at en hastighet på 120 km/t gir 104 dB vindsus (7 minutter skadeterskel). Type hjelm og hodefasong vil ha innvirkning på lydnivået.

Klikk her for å lese mer om Høvik Hørsels formstøpte ørepropper.

ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse