ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Honda C1B25R med kraftigere motor

Utseendemessig skiller ikke nye Honda CB125R seg vesentlig fra sin forgjenger. Likevel er det grunn til å ta en nærmere titt på denne dersom du snart fyller 16 og skal kjøre lett motorsykkel.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 13.11.2020 kl 15:42

Det minimalistiske eksteriøret minner om en caferacer. Vektfordelingen er 51,6 prosent foran og 48,4 prosent bak, hvilket gir svært gode kjøreegenskaper. Vekten er på beskjedne 129,8 kilo, og setehøyden er på 81,6 centimeter. Den lave setehøyden tilsier at dette er en sykkel som passer de aller fleste.

Kjøreegenskapene er forbedret med en ny 41 mm Showa framgaffel. Demperne går under betegnelsen Big Piston USD. Det vil si at det blant annet sitter en trykkseparasjonsdemper i et demperbein, mens fjæringsmekanismen sitter i det andre. Resultatet skal være bedre ytelse og mindre vekt. Bak finner vi en monodemper hvor man kan justere forspenningen.

CB125R har ABS-bremser som leveres av Nissin. Foran har sykkelen en 296 millimeter bremseskive som knipes med en fire-stemplet kaliper. Bak finner vi en 220 millimeter skive og en kaliper med ett stempel.

Forbruket på denne samsvarer med en elev/students budsjett og er oppgitt til å være 0,21 liter per mil – det er lavt! Bensintanken rommer 10,1 liter, og du kan kjøre cirka 470 kilometer på én tank.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse