ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Harley-Davidson Pan America – nedtellingen er over!

22. februar var nedtellingen over, og Harley-Davidson presenterte sitt siste bidrag i modellutvalget sitt, en helt nyutviklet adventuremodell. Her snakker vi om en råsterk nyutviklet motor og vekt som absolutt matcher med konkurrentene.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 23.02.2021 kl 14:01

Tekst: Kyrre Hagen.

Foto: Harley Davidson.

Tilbake til DNAet for Harley-Davidson:

Under lanseringen av den nye modellen forsvarer Harley at de har vært i adventure-bransjen fra tidenes morgen, og legger vekt på at adventure-genet har ligget der helt siden start. Ved å skaffe deg en Harley slapp du å mate hesten.

Everything is a road:

Under utviklingen av sykkelen har det vært viktig at sykkelen viser sine familietrekk til de andre Harley modellene. Det måtte ikke være noen tvil om at dette var en Harley, laget på Harleys måte. Sykkelen er utviklet under slagordet «Everything is a road». Med modellen ønsker Harley å nå et både bredere og yngre publikum.

De tekniske spesifikasjonene og teknologien, som sykkelen er utstyrt med, viser at produsenten virkelig mener alvor. Spesifikasjonene er langt skarpere enn mange på forhånd ville gjette på. Den nyutviklede vannkjølte motoren på 1250 ccm, er et bærende element i sykkelen. Til tross for sitt massive utseende veier basismodellen kun 242 kg (våtvekt). Effekt på 152 hk, og et dreiemoment på 128 NM er respektabelt, og bør holde i massevis på en sykkel til dette formålet.

Pan America 1250-modellene er utstyrt med teknologien som du forventer i denne kategorien: IMU over seks akser, justerbare kjøremoduser, Bluetooth-tilkobling og navigasjonsfunksjoner med lokalisering på en berøringsskjerm som er 17,3 cm.

Avanserte dempere:

Pan America har Showa BFF (Balance Free Forks) foran og en BFRC (Balanced Free Rear Cushion-lite) bakdemper med elektronisk vektjustering og halvautomatisk demping. Disse har 190 mm vandring.

Støtdemperne er halvautomatiske systemet registrerer stillingen til støtdemperne, hastigheten til kjøretøyet, vertikal akselerasjon, nedbrekksvinkelen, gassen, bremsingen og den valgte kjøremodusen for å opprettholde den komforten du liker. Hver kjøremodus har fem forhåndsprogrammerte profiler:

Justerbar frontlykt:

Systemet bruker ABS IMU-teknologi for å avgjøre nedbrekksvinkelen til motorsykkelen og gir ekstra lys på sidene av veien. Dette opplyser steder som en vanlig LED-frontlykt uten denne teknologien ikke lyser opp.

Bremser og hjul:

Harley jobbet i samarbeid med Brembo for å designe et spesielt sett med firestempel-kaliper som passer til utseendet til Pan med "skarpere kanter og mykere kurver". Forhjulet er utstyrt med et par 320 mm skiver, mens bakhjulet får en enkelt 280 mm skive.

Sykkelen er utstyrt med hjul av støpt aluminium - 19 tommer foran og 17 tommer bak. Harley tilbyr også eikefelger som et tilvalg.

1250 Special:

1250 Special kommer som standard med flere forbedringer som er praktiske når du som fersk fører starter med kjøringen. Den er designet til å konkurrere med de beste ADV-syklene i produktkategorien, og 1250 Special er fullspekket med premium-funksjoner. Pan America 1250 Special tilbyr justerbar setehøyde. Sittehøyden senkes når du stopper, og de konstante og optimale innstillingene på støtdemperne opprettholdes når du kjører videre.

MC-avisa skal teste sykkelen i sommer. Etter dette vil vi kunne røpe hvordan sykkelen oppleves på ulike underlag. Hvordan balanse og vektfordelingen er, og hvilke komfort sykkelen byr på sammenlignet med de andre syklene i klassen, som har finslipt på sine konsepter i årevis. Vi gleder oss.

Spesifikasjoner:

PRISING

VIVID BLACK: kr 266.900

FARGE (1250 Special): kr 294.900

TOFARGET (1250 Special): kr 301.900

ALTERNATIV MED EIKEFELGER: + kr 5.000

JUSTERBAR SETEHØYDE: + kr 7.000

DIMENSJONER

LENGDE: 2 265 mm

SETEHØYDE, UTEN LAST: 850 mm

BAKKEKLARING: 175 mm

GAFFELVINKEL: 25

FORSPRANG: 157 mm

AKSELAVSTAND: 1 580 mm

DEKK, FORDEKKSPESIFIKASJON: 120/70R19 60V (Michelin Scorcher «Adventure», Radial)

DEKK, BAKDEKKSPESIFIKASJON: 170/60R17 72V

SETEHØYDE: Basemodellen har 869-894 mm. 830-855 mm med ARH

DRIVSTOFFKAPASITET: 21,2 l

VEKT, LEVERT: 242 kg

VEKT, KJØRBAR: 258 kg

MOTOR

MOTOR: 60 graders V-Twin med VVT teknologi

SLAGVOLUM: 1250 ccm

KOMPRESJONSFORHOLD: 13.0:1

DREIEMOMENT: 128 Nm v 6750 omd.

HESTEKREFTER: 152 PS / 150 HP / 112 kW v 8750 omdreininger

DRIVSTOFFØKONOMI: 5,5 l/100 km

CO2-UTSLIPP: 129 g/km CO2

CHASSIS

FORGAFFEL: 47-millimeters opp-ned-gaffel med halvautomatisk, elektronisk demping som kan tilpasses.

BAKRE STØTDEMPERE: Koblingsmontert monoshock, elektronisk fjæring

FORHJUL: Støpt aluminium

BAKHJUL: Støpt aluminium

BREMSER, KALIPERTYPE: Foran: radialmontert, monoblock, fire sylindre;

Bak: ett flytende kaliperstempel

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse