ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
MC-avisa

Harley-Davidson lanserer enda større motor

For noen dager siden lanserte Harley-Davidson sin desidert største motor, og den har fått navnet Screamin' Eagle 131 Crate Engine. Den nye motoren er bygget opp på Milwaukee-Eight motoren, men størrelsen er økt til hele 131 kubikktommer (2147 cc). Frem til dette har den største utgaven vært på 117". Det er altså et relativt stort sprang opp til nykommeren. Med dette har den amerikanske cruisergiganten vist at de forsatt vil være med i kampen om å levere størst. Effekten er oppgitt til å være 121

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

For noen dager siden lanserte Harley-Davidson sin desidert største motor, og den har fått navnet Screamin' Eagle 131 Crate Engine. Den nye motoren er bygget opp på Milwaukee-Eight motoren, men størrelsen er økt til hele 131 kubikktommer (2147 cc).

Frem til dette har den største utgaven vært på 117". Det er altså et relativt stort sprang opp til nykommeren. Med dette har den amerikanske cruisergiganten vist at de forsatt vil være med i kampen om å levere størst. Effekten er oppgitt til å være 121 hk, og dreiemomentet noteres til 178 Nm.

2020 blir et merkeår hvor flere har satset på størrelse. Triumph har høynet motorvolumet på sin Rocket 3 til utrolige 2458 cc. BMW er godt på vei med sin nye cruiserutgave R 18, hvor kubikkstørrelsen blir 1800 cc. Samtidig har Indian lansert sin nye væskekjølte Powerplus-motor som har godt med hestekrefter og dreiemoment.

Pr. nå har Harley-Davidson ikke sagt noe om at denne motoren vil stå i noen av deres modeller. Den er beregnet som en kraftpakke man kan sette inn i en sykkel med Milwaukee-Eight 114" motor man allerede har. Det er heller ikke sagt noe om at denne vil svare til Euro 5-kravene og dermed bli tilgjengelig i Europa.

Vi har tidligere sett at Harley har satt sine største motorer i CVO-modellene, og derfor er det ikke utenkelig at denne nye 131-tommeren vil bli å se i nettopp CVO-modeller etter hvert.

Tekst: Oddbjørn Myklebust.

#Nyhet #HarleyDavidson

Nøkkelord

ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse