ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Harley-Davidson 2021

Vi har ventet i spenning på Harley-Davidson sin 2021-lansering i og med at de utsatte presentasjonen et halvt år. Tradisjonelt presenterer H-D nyheter i august/september året før, men denne gangen ventet de helt til 19. januar.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 13.02.2021 kl 12:34

ANNONSE
Annonse

Tekst: Oddbjørn Myklebust.
Foto: Harley-Davidson.

Når man venter så lenge, er det lett at spenningen og forventningen stiger. Samtidig har Harley vært flinke til å hause opp stemningen i forkant av arrangementet. Et arrangement de selv har markedsført nærmest som en global sensasjon i og med at hele verden fikk delta virtuelt på arrangementet. Derfor var det litt skuffende at de ikke hadde mer nytt å by på.

Street Bob 114:

Det vi fikk se var en Street Bob som nå har fått den store motoren på 114 kubikktommer. Derav navnet Street Bob 114. Lakkeringen er ny av året, og oppå bakskjermen er det nå en liten pute som betyr at det er plass til passasjer. Street Bob har tradisjonelt kommet med solosal. Ved å sette inn 114-motoren har Harley skapt et større skille mellom Street Bob og Softail Standard som kom i fjor. For oss nordmenn betyr større motor høyere avgifter, men samtidig skal det sies at dreiemomentet i disse 114-motorene er så heftig at det er verdt mange tusenlapper. Forrige utgave med 107-motor kostet kr 290.900, mens 2021-utgaven med 114-motor er prist til kr 302.900.

Fat Boy 114:

Den legendariske Fat Boy har også fått tilnavnet 114, som nå betyr at den kun leveres i denne størrelsen. I fjor var den også tilgjengelig som 107 kubikktommer. Oppgraderingen som har blitt gjort på tjukkasen er relativ enkel. Alle deler som før var i satin krom er nå å finne i blank krom, altså mer bling. Skal du ha deg en slik en, må du legge 400.900 kroner på bordet.

CVO:

CVO-modellene har blitt svært populære, og det er mange som sikler på disse og har det som sitt ultimale motorsykkelmål. Selv her til lands blir det solgt imponerende mange av disse syklene som fort koster en halv million kroner. Dette er håndlagde motorsykler som blir skrudd sammen av de mest eksklusive delene av Harley-Davidsons ypperste mekanikere. Dette er liksom «The Holy Grail» i Harleys univers.

Vanligvis slippes det tre modeller hvert år, men for 2021 kommer det fire. Alle disse er satt opp med 117 kubikktommers motor – på norsk blir dette 1923 cc.

CVO Road Glide

I en årrekke har Harley-Davidson fått høytalere og forsterkere fra Harmon Kardon. Nå har det også kommet en annen leverandør på banen, Rockford Fosgate. Dette skal være ekstremt bra saker som står i alle CVO-modellene.

Årets CVO-modellprogram består av:

CVO Street Glide, pris: kr 621.900

CVO Road Glide, pris: kr 629.900

CVO Limited, pris: kr 651.900

CVO Tri Glide som er en trehjuler, pris: kr 791.900

CVO Tri Glide

Baggere:

Baggerne er gjerne de mest populære modellene fra Harley-Davidson for tiden, og derfor tar vi med litt informasjon angående disse. For 2021 tilbys Street Glide- og Road Glide-modeller med totone lakkering. I tillegg kan man velge om man vil ha svart eller krom finnish på motor, deksler og annet som er med å bygge sykkelens og eierens identitet. Alle modellene er nå utstyrt med nytt luftfilter som både ser bedre ut og skal fungere bedre. Ny lavprofil veltebøyle er også på plass. Alle disse baggerne ruller ut av fabrikken med motoren på 114 kubikktommer.

Street Glide fra kr 480.900.

Road Glide fra kr 472.900.

Alt i alt, flotte motorsykler, men ikke særlig mye spennende nytt. Ikke noe vi ikke har sett før. Pan America ble nevnt på slutten av presentasjonen, men den har egen lansering i februar. Det kan bli mer spennende. Da får vi de tekniske spesifikasjonene og ikke minst pris og leveringsdato.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse