ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Fullt fokus for Klausen Motorsport

Selv om kulden enda er bittende kald og det meste fortsatt handler om snøscooter så er det ikke fritt for at innehaver og eier av Klausen Motorsport, Jan Erik Klausen, tenker litt på asfalt og motorsykkel også, særlig den sykkelen som går litt fortere en alle andre.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Pressemelding.

Tekst: Pål Magnussen.

Foto: Privat.

For som debutant i dragrace klassen for de aller største og raskeste motorsyklene, Top Fuel bike, så har karen fra Fyresdal mer enn nok å holde på med. Ikke at han er noen fersking på drag race banen, vi snakker jo tross alt om en mester på snøscooter i flere klasser, både på snø og asfalt, men på to hjul har Jan Erik kun en halv sesong under belte der han ifjor kjørte opp til lisens slik at alle formaliteter og statskrav var sikret.

I år gir han full gass, om ikke korona stopper han da, men det er noe han ikke vil tenke på, her er planen å kjøre første NM løp i mai på Gardermoen Raceway. Dette betyr at det er full aktivitet i verkstedet med å få klar monstersykkelen. Klassen som Jan Erik skal kjøre i heter Super Twin Top Fuel og er da en 2 sylindra motorsykkel som yter ca 900 -1000 hestekrefter og som skal kunne klare 402 meter på ca 6 sekunder. Drivstoffet er nitrometan, et noe eksplosivt sådan, som jo passer multimekanikeren og Fyresdals egen reodor felgen.

Med seg rundt på de forskjellige banene så har Klausen med et lite team av venner og motorkyndige. Dette må til da man ikke klarer å operere enn slik sykkel på egenhånd. Pr dags dato har han ikke noen personlig rekord å skryte av, da fjorårets sesong ble meget kort. Men dette er helt klart noe han ønsker å forandre på i år. Hånda klør allerede etter å vri litt ekstra hardt på gassen og kjenne 1000 ville hester sparke litt ekstra ned i asfalten og ta han opp i 350 km/t.

I år er det 4 NM løp satt opp på terminlisten for gruppe 1, som er de største og raskeste motorsyklene. I tillegg er det en rekke løp i Skandinavia der Klausen ser for seg å kjøre utvalgte stevner i European Drag Racing Series, som har sin egen region her i nord.

Så man kan helt klart si at Jan Erik er ikke en mann som ligger på latsiden, ei heller lar han koronakrisen få noen innvirkning. Positiv tenkning og god planlegning kommer man langt med!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse