Annonse
Annonse
MC-avisa

Fra NAF til Nordkapp dag 2 – En bro til besvær

Våt start: Etter en heller fuktig avreise fra Røros kom solen akkurat i tide til at det begynte å tørke opp i Stuggudalen.

Våt start: Etter en heller fuktig avreise fra Røros kom solen akkurat i tide til at det begynte å tørke opp i Stuggudalen.

En bro har rast på E6. Det kan får konsekvenser for de neste dagene for NAF MC sin tur til Nordkapp. Men vi gir oss ikke.

Publisert:

Reisebrev, NAF MC. Tekst: Jan Harry Svendsen.

Dagen startet perfekt. Tørre veier og lyse skyer. Men så ble det gråere. Når frokosten på hotellet var fortært regnet det kraftig. Ikke det beste utsiktene når man vet at dagens mål er Namsskogan, drøyt 40 mil unna.

Men etter regn kommer sol. Og for et vær det ble. Fra Røros kjørte vi gjennom Stuggudalen, som av dagens mange opplevelser var blant de aller vakreste, før vi kom ned til Hell via vakre Selbu. Her er veiene laget for motorsykler med lange og deilige kurver. Både hos motorsyklisten og hos den lille Monkeyen var trivselen stor. Moro var det også å stoppe ved Glommas kilde som finnes på snaufjellet langs Stuggudalsvegen.

Over tregrensen: Bilder kan noen ganger ikke helt formidle hvor vakkert det er enkelte steder. Akkurat som her.

Over tregrensen: Bilder kan noen ganger ikke helt formidle hvor vakkert det er enkelte steder. Akkurat som her.

Utover bakveien forbi Snåsavatnet var det mye E6 på turen i dag. Ikke for det, E6 kan også være vakker. Og den var spesielt vakker fra Snåsa og nordover. Badet i sol slynget den seg langs Namsen der årets laksefiske venter på startskuddet – og der all verdens av grønn vegetasjon akkurat har fått det. Det var som et eventyr.

Det var også dagens mange møter. Fra Røros fikk vi følge av en svært trivelig kar på en nydelig Africa Twin, og videre på turen traff vi mange motorsyklister som hadde hørt om turen. Noen fulgte oss også live og møtte oss på vår vei.

Vel fremme på Namsskogan kom dagens kalddusj. En bro på E6, ved Badderen, har kollapset. For vår del betyr det at E6 er stengt. Og i verste fall betyr det at vi må kjøre via Sverige og Finland for å nå frem til Nordkapp. Men til Nordkapp skal vi. Men først skal vi til Fauske. Der er vi i morgen kveld – og da har vi også passert polarsirkelen.

Flere bilder:

Vel fremme: Dagen etappe ble på drøyt 430 kilometer. Her har vi nettopp parkert i Namsskogan.

Vel fremme: Dagen etappe ble på drøyt 430 kilometer. Her har vi nettopp parkert i Namsskogan.

Glommas kilde: Noen hundre meter fra her dette bildet er tatt ligger Glommas kilde og dermed også startpunktet for Glomma-vassdraget.

Glommas kilde: Noen hundre meter fra her dette bildet er tatt ligger Glommas kilde og dermed også startpunktet for Glomma-vassdraget.

Vakkert: Gult, grønt, grå asfalt og en liten sjarmør. Etter nesten 1000 kilometer på to dager har den ennå ikke funnet på noen apestreker.

Vakkert: Gult, grønt, grå asfalt og en liten sjarmør. Etter nesten 1000 kilometer på to dager har den ennå ikke funnet på noen apestreker.

Hyggelig: Hvorfor er det alltid så trivelig å treffe andre motorsyklister på tur? Dette paret var på en reise som får vår tur til å se ut som en liten tur til butikken. I ukesvis skal de kjøre Norge på kryss og tvers.

Hyggelig: Hvorfor er det alltid så trivelig å treffe andre motorsyklister på tur? Dette paret var på en reise som får vår tur til å se ut som en liten tur til butikken. I ukesvis skal de kjøre Norge på kryss og tvers.

På Lånkebanen: NAF har et større anlegg på Lånkebanen rett oppe i lia fra Stjørdal. Selvsagt måtte vi innom for å hilse på.

På Lånkebanen: NAF har et større anlegg på Lånkebanen rett oppe i lia fra Stjørdal. Selvsagt måtte vi innom for å hilse på.

Annonse
Annonse