ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Fra NAF til Nordkapp dag 1

Flott følge: Motorsyklister og til og med NAFs gamle veihjelpsbiler heiet oss fremover og ut av Oslo i morgentimene mandag.

Over fjell og vidde. Langs vakre fjorder, i sol og regn. Vind og vindstille. Den første dagen hadde alt - også grenseløs motorsykkelglede. Nå er vi fremme på Røros etter 480 kilometer på Monkey.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Klokken er halv syv om morgenen da jeg svinger beinet over den knøttlille Hondaen hjemme. I flere måneder har jeg planlagt, tenkt på og gledet meg til denne turen. Fra NAF til Nordkapp har blitt et begrep. Og nå er dagen her. Dagen da jeg skal gjøre det jeg har snakket så mye om. Nemlig å kjøre en Honda Monkey de 2300 kilometerne fra NAF-huset i Oslo til Nordkapp.

Start: Med null kilometer på telleverket startet vi ferden mot Nordkapp inne i NAF-huset.

Opplevelsene har stått i kø – og ikke en eneste av de nøyaktig 480 kilometerne vi har kjørt fra NAF-huset og til Røros har vært kjedelige. Ikke en eneste gang har jeg angret, eller tenkt at dette var en dårlig ide. For hvordan ville det vært mulig? Kommentarene på sosiale medier som har heiet oss frem, motorsyklister som har vært med på deler og hele turen så langt, NAF-direktør Stig Skjøstad og veibok-general Per Roger Lauritzen som begge er med på hele turen nordover og motorsyklister som melder seg på gruppeturene i den nye NAF-appen sørger for entusiasme og glede over å være med på å gjøre noe unikt.

Rondane: Norsk landskap på sitt beste. Dette er fra Venabygdsfjellet.

For mottakelsen og entusiasmen over turen er egnet til å ta pusten fra enhver. Akkurat som turen er det. For Norge er vakkert, og selv om vi har mange vakre opplevelser i vente skal man ikke kimse av Rondane og veien over Venabygdsfjellet. Eller bergstaden Røros der vi nå har parkert for kvelden. Også er det veiene som snor seg gjennom landskapet og bukter seg gjennom Norge på sitt beste. Som motorsykkelland er Norge spesielt. Og vi er ennå bare på den første dagen.

David og Goliat: Ved siden av en BMW GS 1200 blir Monkeyen liten.

Men hvordan var det å kjøre Monkey? Helt ærlig var det overraskende bra. Med unntak av de bratteste stigningene var den ikke noen sinke i trafikken og komforten var slett ikke ille. Selv etter dagens 480 kilometer kunne jeg kjørt mer. Mye mer.

Over Venabygd: Den lille Hondaen har tålt milevis med full gass. Fjelloverganger og bykjøring – og den har brakt oss til turens første mål uten et feilslag.

Nå gleder man seg bare til i morgen. Da går ferden videre nordover. Når vi snakkes neste gang, er vi på Namsskogan.

Røros: Eksakt 480 kilometer etter start kunne vi parkere den lille Monkeyen utenfor kirken på Røros.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse