Førsteinntrykk av Triumph Tiger 900
MC-avisa er på presselanseringen av ny Triumph Tiger 900 GT og Rally i Marokko. Dette er en komplett ny sykkel, med ny ramme, motor og elektronikk. Det er tyde
Publisert: 14.02.2020 kl 15:22
MC-avisa er på presselanseringen av ny Triumph Tiger 900 GT og Rally i Marokko. Dette er en komplett ny sykkel, med ny ramme, motor og elektronikk. Det er tydelig at Triumph virkelig ønsker å gi konkurrentene kamp om hvem som leverer den beste sykkelen i adventure-mellomklassen.
Av: Kyrre Hagen.
Den nye motoren er en trippel på 100 kubikk mer enn den gamle. Selv om toppeffekten er den samme, har sykkelen ca. 10 % mere effekt over det aller meste av turtallskurven. Dreiemomentet er også betydelig forbedret, med 13% høyere moment på det meste, i forhold til den gamle 800-kubikkeren. Sykkelen har dessuten endret veivaksel og tennngsrekkefølge på sylindrene, noe som gir mye mer effekt og karakter.
Vekten på den nye sykkelen er 5 kg lettere en forgjengeren. Motoren 2,5kg lettere, det resterende er hovedsakelig hentet på ramma, som nå er todelt med bakramme av aluminium.
Den nye rammekonstruksjonen gjør at motoren er flyttet ca. 5 cm lavere, og i tillegg frem i ramma. For å få plass til dette har Triumph flyttet radiatoren om. På den nye modellen er det en liten radiator på hver side. Til tross for den lave motorplasseringen, er markfrigangen øket i forhold til 800-kubikkeren.
Sykkelen har også fått nye dempere, ny elektronikk, og TFT-skjerm på 7 tommer. Sykkelen kjennes svært stabil å kjøre både på vei og asfalt, og jeg lar meg imponerte over draget i motoren.
Hele testen kan du lese i neste nummer av MC-avisa, men jeg tror allerede nå at det kan fastslås at Tiumph vil gi både mindre og større adventuresykler seriøs konkurranse i klassen.