Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Yamaha Tenere 700 World Raid:

Fly lavt med kul instrumentering og demping

Som dere sikkert forsto av min forrige artikkel om Yamaha World Raid er jeg ganske imponert over modellen som så langt har levert langt over mine forventninger.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Under langturen med World Raid var et av oppdragene mine å bli kjent med de nye demperne, rammen og svingarmen. For meg er det viktig å kjenne på hva disse komponentene leverer samlet og ikke minst hvordan jeg selv klarer bruke sykkelen på krevende underlag. Og for å finne ut av det kjører man gjerne til Telemark hvor jeg vet jeg kan finne litt krevende forhold og har kjente referanser fra tidligere tester. Sykkelen ble selvfølgelig lastet for å utsette den for så store krefter som mulig.

World Raid har fått nye justerbare dempere fra KYB med en vandring på hele 230 mm foran og en monodemper bak med vandring på 220 mm. Da jeg dro på tur, sto demperne i standard innstilling og jeg veier selv ca 90 kg. Sykkelen var i tillegg lastet med ca 10 kg, tilsvarende det en norsk motorsyklist laster for en ukes tur.

I de krevende partiene som har relativt krappe 60-80 svinger med svært dårlig underlag, tar demperne godt unna og det 21 tommer store forhjulet gjør så absolutt sin del av jobben. Jeg lar meg rett og slett imponere over at jeg nærmest kan gi «beng» i underlaget. Demperne, rammen og svingarmen absorberer absolutt alle ujevnheter og skyver forhjulet kjapt ned i underlaget for å sikre et konstant, forutsigbart og godt grep om asfalten. Demperne foran står litt «off-set» på akslingen til forhjulet hvilket gir et større forsprang og et roligere forhjul. Under kjøring jeg bedriver merker jeg egentlig ikke noe til den store styredemperen som ligger over den fremre delen av tanken og jeg må bare anta at denne gjør jobben dersom jeg utsetter forhjulet for slag. Styredemperen har hele 12 innstilinger hvilket burde gjøre det mulig å gjøre nødvendige tilpasninger. Det er rett og slett kult å kjenne at jeg i de mest rufsete partiene kan skjære en nydelig svingkurve i godt driv mens sykkelen jobber umerkelig med ujevnhetene under meg. Jeg kjenner det nesten ikke og kan bare konsentrere meg om eget blikk og gasspådrag i svingen. Fett.

Det er enkelt å konkludere med at det nye demperoppsettet fungerer svært godt og bidrar til at jeg sitter igjen med intet mindre enn en premium opplevelse av kvalitet. Sykkelen skaper ro og jeg blir en bedre fører. Jeg tar meg selv i å i søke utfordringen om og om igjen for atter en gang å kunne nyte sykkelens herlige håndtering samt at jeg uforstyrret kan holde en perfekt svingkurve. Dette er kanonbra og festlig.

Instrumentet er kult og forenkler livet med World Raid

Det nye instrumentet ser ut som en liten IPad og har en veldig god grafikk. Visningsvalg og instillinger styres av et lite navigasjonshjul som sitter på høyre holke og fungerer bra så lenge du står stille. Prøver du å justere noe i fart blir det hjulet litt for lite og det blir ditto utfordrende å lande på riktig eller ønsket menyvalg!

Du kan velge forskjellige framvisningsmodus og det er enkelt å bruke navigasjonshjulet for å klikke deg inn på riktig meny som du ser på bildet over. Det er fem menyvalg med undermenyer som er enkle og intuitive å bruke. Her kan du justere ønsket ABS nivå, meldingstjenester, visningsmodus, telefon og settings hvor du kan sette ønskede parametre i instrumentet (se bilde under). Dersom du ønsker å gjenetabler alle ABS funksjonene kan du bare trykke på en knapp nede til venstre for instrumentet så er alt på igjen.

Farger, bokstaver og tall er godt leselige og fint plassert, instrumentet er intuitivt og så bra at det løfter min opplevelse av sykkelens kvalitet. Jeg får faktisk lyst til å bruke sykkelen fordi det ser lekkert ut og jeg har god kontroll på alle tekniske og operasjonelle parameter. Det tar ikke lang til å bli kjent med instrumentets funksjoner og bruk og grensesnittet til føreren blir derfor veldig bra. Kjøringen fortoner seg som en flytur hvor jeg definitivt flyr lavt og godt.

Annonse
Annonse