Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Ducati DesertX – bygget for eventyr

Ducati-prosjektet fra 2019, DesertX, ble i går lansert i Bologna, Italia, og endelig er spesifikasjonene klare. Ideen om sykkelen ble første gang vist for publikum i 2019 og vekket stor entusiasme. Det endelige resultatet er ikke langt unna prototypen, og er helt klart noe for seg selv.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Tekst: Kyrre Hagen. Foto: Ducati.

Designet til DesertX skal representerer en moderne tolkning av linjene fra de første store klassiske adventure-syklene. De doble runde lyktene har et nostalgisk preg og minner om Dakar-syklene på 80-tallet; Africa Twin, Super Ténéré og Cagiva Elephant, selv om de i denne innpakningen består av moderne LED-lykter. Sykkelen er visuelt sammensatt av tre makroelementer: et unikt volum som inkluderer tanken og sidedekslene, salen og vindskjermen som sammen med doble frontlykten og ytterligere forsterker det unike med denne sykkelen.

Den nye DesertX skal være en sykkel med et intenst offroad-preg, som skal utvide grensene for hva som kan gjøres med en Ducati. Ørkendyner, smale sigletracks, grusveier og fjellveier er klare mål for den nye modellen, og flytter dermed grensene bruksområdene til Ducati.

Chassisoppsettet til den nye Ducati DesertX inkluderer en ny ramme i stål, som i kombinasjon med lang fjæringsvei skal sikre god funksjonalitet selv under krevende terrengforhold. Optimaliseringen av alle komponenter har ført til en tørrvekt på 202 kg. Hjertet av sykkelen er en 937 cc L-twin Testaretta motor som yter 110 hk, og 92 Nm. Service intervaller på 15.000 km og ventiljustering hver 30.000km. DesertX er designet for å takle krevende terreng med 21" forhjul og 18" bakhjul, lang veifjæring og god bakkeklaring. Setehøyden på sykkelen er 875 mm. Tanken rommer hele 21 liter.

På fjæringsfronten stiller DesertX med 46 mm diameter Kayaba oppned-gaffel med 230 mm vandring og Kayaba monoshock bak. Begge har justerbare i kompresjon, rebound og preload. Kayaba monoshock demperen skal sammen med aluminiumssvingarmen og gi en bakhjulsvandring på 220 mm. I tillegg har nye DesertX en bakkeklaring på 250 mm, noe som er godt egnet under mer ekstreme terrengeventyr.

Av elektronikk kan vi raskt liste opp: ABS Cornering-bremser. Flere kjøremoduser med justerbar motorbrems og motorrespons. Wheelie kontroll, kvikkskift, Cruisekontroll, full LEF-belysning, m.m.

Vi liker det spennende designet og gleder oss til å få testet denne sykkelen!

TEKNISKE DATA:

Motor: 937cc L-twin

Max effekt: 110 hk ved 9.250 o/min

Max dreiemoment: 92 Nm ved 6.500 o/min

Setehøyde: 875 mm

Vekt: 202 kg tørr / 223 kg kjøreklar

Tankkapasitet: 21 liter

Hjuldimensjon: 21"/18"

Annonse
Annonse