Dette er det fort gjort å glemme – selv om det betyr alt for kjøregleden!
Nye dekke er noe av det aller beste vi motorsyklister vet, og hver gang vi får nye dekk, er det nesten som å få tilbake en helt ny motorsykkel! Det er helt fan
Publisert: 20.10.2020 kl 19:25
Nye dekk er noe av det aller beste vi motorsyklister vet, og hver gang vi får nye dekk, er det nesten som å få tilbake en helt ny motorsykkel! Det er helt fantastisk og herlig.
Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.
Runde, fine, ferske og myke dekk er herlige å kjøre på og bidrar til at sykkelen viser seg fra sin aller beste side, ny eller gammel sykkel – spiller ingen rolle. Men så er det en klassiker da at selv om vi steller og vedlikeholder syklene våre, glemmer vi ofte å stelle med dekkene som er så utrolig viktige for sykkelens kjøreegenskaper.
Dagens motorsykler har enten dekk med slange eller dekk uten slange, og sistnevnte krever gjerne mindre vedlikehold i form av overvåkning eller kontroll av lufttrykk. Dekk med slange kan være litt lunefulle, da de kan miste lufttrykk over tid og i volum såvidt mye at det helt klart påvirker sykkelens kjøreegenskaper. Problemet er imidlertid at trykktapet gjerne kommer over tid, og vi merker rett og slett ikke at det skjer. Vi merker derfor heller ikke at sykkelens kjøreegenskaper forringes litt etter litt over tid!
Hva skal man gjøre da?
Joda, løsningen er enkel, og dette dreier seg kun om å innarbeide gode rutiner hvor du sjekker lufttrykket ditt med jevne mellomrom. I Norge har vi tidvis store temperatursvingninger, hvilket også er en grunn til at du bør sjekke lufttrykket litt oftere. De fleste modellene vi kjøper i dag har gjerne et klistermerke som viser riktig lufttrykk limt på kjedekassen, så du trenger ikke en gang å huske hva lufttrykket skal være!
Noen fallgruver!
Har du nylig skiftet et dekk med slange, må du være litt ekstra oppmerksom. Det hender nemlig av og til at det legger seg en luftlomme mellom dekket og slangen. Dette kan bidra til at dekkpumpen viser at dekket har riktig trykk for tidlig. Etter hvert som du kjører, presses imidlertid luften mellom dekk og slange ut av dekket, og du blir kjørende med for lite luft i dekket ditt. Dette kan ikke skje på slangeløse dekk. Så har du skiftet et dekk med slange, bør du sjekke lufttrykket ofte de første ukene, selvfølgelig avhengig av hvor ofte og langt du kjører..
Merk, Dette betyr absolutt ikke at et dekk med slange er dårligere enn et dekk uten slange.
Så moralen må være at vi må huske å stelle med dekkene våre. Dekk er ferskvare, de er utrolig viktige for at sykkelen skal opprettholde sine opprinnelige kapasiteter og kjøreegenskaper, de er viktige for veigrep og sikkerhet og kan altså endre din opplevelse av kjøretøyet fullstendig.
Hver sykkel er forskjellig, og trykktap kan derfor variere. Men sjekker du ofte nok, vil du etter hvert lære mer om hvor ofte du må sjekke dette på nettopp din sykkel. Opp-siden er at du bevarer sykkelens kjøreegenskaper og din egen kjøreglede.
God tur.