ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Den helt nye Yamaha XSR900 – Legend Reborn

Pressemelding (forkortet), Yamaha Scandinavia: Yamahas XSR Sport Heritage serie er enestående. Hver modell hyller noen av de mest ikoniske motorsyklene og designene fra selskapets rike historie, samtidig som de byr på det siste innen motor- og understellsteknologi for kresne førere. Etter lanseringen av den første XSR900 i 2016 har Sports Heritage segmentet vokst og utviklet seg, og har etablert seg som et betydelig segment på det europeiske markedet.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Pressemelding (forkortet), Yamaha Scandinavia:

Yamahas XSR Sport Heritage serie er enestående. Hver modell hyller noen av de mest ikoniske motorsyklene og designene fra selskapets rike historie, samtidig som de byr på det siste innen motor- og understellsteknologi for kresne førere.

Etter lanseringen av den første XSR900 i 2016 har Sports Heritage segmentet vokst og utviklet seg, og har etablert seg som et betydelig segment på det europeiske markedet. Nå er det på tide å befeste XSR900's posisjon som den ultimate Faster Son-modellen på ny. Motorsykkelen som understreker pioner-ånden hos Yamaha, samtidig som den tilbyr det siste innen design, spennende kjørekarakter og eksklusiv teknologi.

Et design som prioriterer føreren

Disse designene taler ikke bare om Yamahas opprinnelse, men er også del av tradisjonene som selskapet føler en forpliktelse til å levere videre. Det handler ikke om å prioritere design eller ytelse, det handler om å prioritere føreren. På XSR900 er fremre del av Deltabox-rammen senket og svingarmen er forlenget for å forbedre stabilitet på rettstrekker. Den generelle stivheten til den øvre gaffelkrona, boltene til svingarmfestet og motorfestene er optimalisert. En ren roadster-plattform som innbyr til både rolig og mer dynamisk kjørestil.

Med en historisk inspirert ergonomi som lar føreren sitte nesten over bakhjulet, får man en morsom kjøreopplevelse for alle sansene. Følelsen fra den momentsterke 889cc CP3 motoren og den direkte gassresponsen er del av motorsykkelens sjarm. Den nytunede eksoslyden understreker den unike og spennende karakteren til denne ledende modellen innen Sport Heritage-kategorien.

Ved å bruke Yamahas nyeste teknologi har ingeniørene fokusert på at føreren skal oppleve aktiv kontroll over motorsykkelen, og at XSR900 responderer med en gang og intuitivt til den individuelle kjørestilen til hver enkelt fører.

Ny Deltabox-ramme i aluminium: Lettere, sterkere, skarpere

En sentral faktor i den nye XSR900 er bruken av en helt ny, kompakt og lett ramme i aluminium: Den lages med det nyeste av produksjonsprosesser og er et av de slankeste, letteste og mest kompakte designene i sin klasse.

Stivhet i lengde- og sideretning, samt vridning har økt betydelig. Dette resulterer i bedre stabilitet under kjøring rett frem, uten å påvirke smidigheten. Styrefestet i rammen er 30 mm lavere enn på den tidligere modellen, for bedre følelse ved svingkjøring. Dette gjør det mulig å montere håndtakene lavere så XSR900 får en mer aggressiv fremtoning. Kombinert med andre endringer i chassiset får den en 14% reduksjon i treghetsmomentet rundt styrehodet i forhold til den tidligere modellen. Dette gjør at føreren kan svinge raskt, nøyaktig og med full tillit.

Den nye Deltabox-rammen er produsert ved hjelp av Yamahas siste Controlled Filling (CF) teknologi, som gir nøyaktig kontroll av flere faktorer, inkludert vakuum i stålformen, temperatur og injeksjonshastighet.

Denne sofistikerte teknologien, som er eksklusiv for Yamaha, gjør det mulig å produsere støpte strukturer som blir lettere og sterkere enn med konvensjonelle støpemetoder. Rammen gjør nytte av forskjeller i materialtykkelsen, slik at stivhetsnivået kan designes til å passe til forskjellige laster på et spesifikt område. Materialtykkelsen varierer fra 1,7 mm på sitt tynneste til 3,5 mm på sitt tykkeste, og denne "tunede stivheten" overfører følelse og feedback til føreren, slik at XSR900 får sporty og responsive kjøreegenskaper.

Forbedret høyfartsstabilitet takket være en tilpasset aluminiumsvingarm med boks-seksjoner som er 55 mm lengre enn på den forrige modellen og gir en 1,495 mm akselavstand. XSR900 har også en helt ny modell-spesifikk bakramme. Sammen med den lengre svingarmen understreker den nye bakrammen 80-tallsstilen til XSR900-modellen og den lave silhuetten, pluss de nye passasjerfothvilerne som foldes inn tett på bakrammen og forsterker de rene linjene til denne high-tech Sport Heritage motorsykkelen.

Premium detaljer og solid kvalitet

Kvaliteten og det høye detaljnivået går igjen over hele sykkelen, og det er tydelig at Yamahas designere ikke har tatt noe snarveier eller gjort noen kompromisser når de bygget denne nye generasjonen av Sport Heritage modellen. For å synliggjøre kvaliteten og et racinginspirert image, er førermiljøet forbedret med en maskinert gaffelkrone, dreide gaffeltopper og en XSRlogo i aluminium. Av andre løsninger kan nevnes en bakre underplate preget i aluminium, svarte bremsevæskebeholdere og bar end-speil. Alt sammen elementer som gjør inntrykk, og ikke bare på føreren.

Tekniske høydepunkter ved XSR900:

Design med detaljer fra Yamahas racinghistorie

Detaljer i høy kvalitet og premium materialer

Fleksibel og avslappet kjøreposisjon

Signatur XSR LED-belysning

Skjult LED-belysning bak

Moderne tolkning av historisk fargeskjema

Pakke med førerstøttesystemer, 6-akslet IMU

Traction Control, Slide Control, Brake Control, Lift Control

Allsidig EU5 889cc CP3 motor med høyt dreiemoment

QSS, Cruise Control og A&S kløtsj

Lettvektig CF støpt stål og Deltabox chassis

Lette støpte felger

Justerbart avansert fjæringssystem

298 mm doble skiver foran med Brembo Master Cylinder

Fothvilere i støpt aluminium

XSR900-spesifikk lav-profil bakramme med passasjerfothvilere som kan brettes vekk

Komplette LED-indikatorer

Speil montert på styreendene

CNC-skåret gaffelkrone

Racing-inspirert 15-liters drivstofftank med påfyllingslokk i racingstil

XSR900 farger, tilgjengelighet og pris

XSR900 blir tilgjengelig i Legend Blue, cyan og gult med gullfargede gaffelben og hjul, og i Midnight Black med røde detaljer og svarte gaffelben og kontroller.

Leveranser til europeiske Yamaha-forhandlere starter fra tredje uken av februar 2022. Priser varierer med region, så kontakt din nasjonale Yamaha-forhandler for mer informasjon.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse