ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

MC Collection Tidö Slott 06.08.22:

Da Benelli møtte Laverda

Benelli og Laverda er to legendariske italienske produsenter. Benelli forbindes først og fremst med sine «Sei» modeller med 6-sylindret rekkemotor mens Laverda huskes best for sine 3-sylindrede modeller. Christer Nilsson til venstre er en drivende kraft i Benelli miljøet mens Niels Camp til høyre er formann i den danske Laverda klubben. Christer kjører «750 Sei» mens Niels kjører «1200 Jota».

Tidligere i sommer var artikkelforfatteren så heldig å bli invitert med på den skandinaviske Benelli klubbens treff på Golsfjellet. Artikkelen fra treffet ble publisert i MC-avisa 07/2022.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 17.08.2022 kl 21:34

Noen uker etter treffet på Golsfjellet var jeg innom MC Collection Tidö Slotts hjemmesider og kunne lese at den skandinaviske Benelli klubben og Laverda klubben i Sverige hadde satt hverandre stevne hos MC Collection lørdag 06. august. Jeg var såpass imponert av det jeg så på Golsfjellet at jeg umiddelbart krysset av for datoen i almanakken. Tur/retur Tidö Slott er det drøyt 85 mil å kjøre med utgangspunkt Oslo, men det jeg fikk se av Benelli og Laverda, foredragene jeg fikk høre og entusiastene jeg snakket med gjorde innsatsen vel verdt. Jeg har laget en liten bildekavalkade som jeg deler med leserne.

Fra klokken 11:00 strømmet det på med flotte eksemplarer av Benelli og Laverda og plassen utenfor «Stenstallen» som huser MC Collection ble raskt fylt opp av vakker design og praktfull lyd.

Laverda produserte sine modeller med 3-sylindret motor fra 1973 til 1988. Versjonen som fikk navnet «Jota» var på 1.000cc og hadde hele 90hk og ble kalt «The Beast From Breganze». Motoren hadde 120 graders veivaksel og var brutal. Senere fikk motoren 1.200cc og en 180 graders veivaksel som gjorde den mindre brutal og mer sivilisert.

900 Sei var den siste modellen av Benellis 6-sylindrede sykler. Borte er de seks blankpolerte pottene, men til gjengjeld har den fått en liten styrekåpe og motoren har fått 150cc større volum sammenlignet med originalens 750cc. 900 Sei ble produsert frem til 1989.

Motorkonstruksjonen til Benelli 750 og 900 Sei er klart inspirert av Hondas 4-sylindrede 500cc motor så til de grader at deler kan byttes mellom Honda og Benelli. Uansett var Benelli først ute med en 6-sylindret gatesykkel og det var nok hovedhensikten til flamboyante Aljeandro De Tomaso som på den tiden eide Benelli. Det gikk nærmere 6 år før Honda tok opp konkurransen med sin 6-sylindrede CBX1000.

Den vakreste Laverdaen på stevnet etter artikkelforfatterens mening. Mer er det ikke å si!

Uten mat og drikke duger helten ikke. Fra denne motoriserte pølsebua ble det servert flere pølsevarianter, alle basert på råvarer fra Tidö Slott.

Lennart Bäckstrøm er en kjent og respektert roadracer i Sverige. Han stilte med sin Laverda racer som han kjørte på 70 og 80-tallet. Lennart gav også et meget godt og ikke minst humoristisk foredrag om egen karriere. Han laget i sin tid også en film med tittel «Tvärnit the movie» eller på norsk «Bråbrems the movie». Den anbefales om du kan finne den på nettet. Lennart tilrår minst fire bråbremsinger fra 120 km/t hver vår før man starter sesongen. Det har garantert en rustløsende effekt! Artikkelforfatteren støtter Lennart i dette!

Far og sønn med hver sin Benelli av nyere årgang. Benelli er nå kinesisk eid og produseres flere steder i verden. Hovedkvarteret for produktutvikling er fremdeles i Pesaro i Italia.

Intet treff med Benelli uten et gruppebilde som sier 6!

Stilstudie i sort/hvitt av en modifisert Laverda 750 SFC (Super Freni Competizione)

Til slutt blir lørdagens moro avsluttet med at alle starter syklene og ruser motorene på likt og italiensk vellyd fyller området rundt Tidö Slott.

Samme sykkel i helfigur.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse