ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

CBX Norway AS – Seks i rekke

Her er et preludium til en artikkel om CBX Norway AS som kommer i førstkommende nummer av MC-avisa. Der vil vi presentere CBX Norway AS, den interessante historien bak firmaet og hva de kan hjelpe norske og utenlandske CBX-eiere med.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Teks og foto: Jarl Hole.

På 70-tallet lanserte både europeiske og japanske produsenter motorsykler med 6-sylindret rekkemotor. Først ute var Benelli med sin 750 Sei, deretter kom Honda på banen i 1978 med CBX1000 og til slutt meldte Kawasaki seg på med Z1300 i 1979.

Det er ikke noen fornærmelse mot de andre produsentene å si at det var Honda CBX1000 som stjal showet. Den hadde seks av alt og desidert mest utstråling med sin svært iøyenfallende motor hengende under tanken uten forstyrrende rammerør som ødela inntrykket.

Det ble solgt om lag 35.000 eksemplarer av CBX1000 de drøyt fire årene den var på markedet. 50 av disse havnet i Norge. I ettertid har det imidlertid blitt importert ytterligere 400 sykler hit til landet, og det er nå registrert 450 Honda CBX1000 i Norge.

Honda CBX1000 er i dag et ettertraktet samleobjekt med sterkt stigende verdi. I Tønsberg finner vi firmaet CBX Norway AS som har spesialisert seg på leveranser av deler til CBX1000 samt oppbygging og restaurering av den legendariske motorsykkelen. De har kjøpt opp deler og sykler over en lang periode og har bygd opp et stort og kunnskapsrikt kontaktnett over hele verden.

CBX Norway AS kan du altså lese mer om i neste utgave av MC-avisa, som er et dobbelnummer slått sammen med Norsk MC-katalog 2021!

Honda CBX1000 i all sin prakt. 6 sylindre, 6 forgassere, doble overliggende kamaksler, 24 ventiler og 105 hk var imponerende i 1978 og er fremdeles imponerende i dag mer enn 40 år senere.

Til modellårene 1981 og 1982 skiftet CBX1000 karakter og gikk fra å være en sportslig og naken roadster til å bli en sportstourer med halvkåpe, sidevesker og ProLink fjæring. (Steinar Gundersen/CBX Norway AS)

Benelli 750 Sei kom allerede i 1972, men ble ingen kommersiell suksess. Den imponerte med 3 potter på hver side og er også et samlerobjekt.

Kawasaki Z1300-6 var imponerende av størrelse, men tung og ikke på langt nær så sportslig som Honda CBX1000. Motoren nøyde seg med 12 ventiler og hadde til å begynne med 3 doble forgassere som i 1984 ble erstattet av et innsprøytningssystem. Z1300 ble produsert helt frem til 1989.

Vil du ha en rekkesekser i dag, er det bare BMW som har sykler med en slik motorkonfigurasjon på modellprogrammet. BMW K 1600 GT og GTL ble introdusert i 2011 og henger fremdeles godt med. GT og GTL byr på vibrasjonsfri gange, ekstremt fleksibel motorkarakteristikk og er et dugelig touringlook med høy komfort og sportslige kjøreegenskaper.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse