Brukttest: BMW R 1200 GS
Forrige helg fikk MC-avisa ta fire brukte MC-er i adventuresegmentet med på tur. En av disse var et nydelig eksemplar av en BMW R 1200 GS fra 2012. Her er vår
Publisert: 10.05.2020 kl 17:32
Forrige helg fikk MC-avisa ta fire brukte MC-er i adventuresegmentet med på tur. En av disse var et nydelig eksemplar av en BMW R 1200 GS fra 2012. Her er vår brukttest.
Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.
Pris testsykkel: Solgt
Årsmodell: 2012
Km: 37.250 km
HK: 110
Nm: 120
Våtvekt: 238 kg
Tank: 19 liter
Utstilt hos: MC Oslo AS
En godt stelt sykkel kan oppleves som ny veldig lenge, gitt at du ikke å slurver med vedlikeholdet.
MC Oslo hadde plukket ut denne sykkelen til den første brukttest-turen, men den ble faktisk solgt samme dag som vi skulle hente den. Men den nye eieren utviste storsinn så det holder og lot oss ta med sykkelen på testen. Det var i overkant av hva vi kunne forvente, og vi er svært takknemlig for det.
Eldre GSer får gjerne ikke så mye oppmerksomhet fordi de gjerne forbindes med litt gammel teknologi, ytelser og tekniske data som ikke lengere blåser hatten av folk som er på jakt etter ny teknologi og ytelse. Men teknologi og ytelse er ingen garantist for høy kjøreglede, og vi gledet oss derfor veldig til å se om nettopp denne sykkelen kunne matche de andre og litt nyere modellene vi hadde med oss på testen!.
GSen fra 2012 er mer enn et skue for øye, den er rett og slett vakker i disse fargene. Den rødlakerte rammen setter prikken over i-en og bidrar til at den minner lite om en eldre GS. Den er «spotless» og fremstår rett og slett som helt ny. De tekniske dataene på sykkelen er interessante, men tar forsåvidt ikke pusten fra noen som helst. Boxermotoren ble funnet opp i allerede i 1897 og har vært gjennom en formidabel teknologisk utvikling fram til i dag. Da nye GS 1250 kom i 2019, viste BMW nok en gang at teknologien kunne forbedres ytterligere!
Denne versjonen yter altså 110 hk og 120 Nm. Motoren er råsterk og akselererer fra 0–100 km/t på 4,4 sekunder. Sykkelen har et 19 tommer stort forhjul og en dempervanding på 190 mm foran og 200 mm bak. Sykkelen er slank, har en relativt kort akselavstand (for dette segmentet) på 1507 mm og har en tørrvekt på bare 205 kg. Sykkelen har med andre ord ikke tekniske data og dimensjoner som tilhører de største tourerne, og det kan love godt for kjøreegenskaper og et bredt bruksområde! Dette er den eldste sykkelen i følget, men vi gleder oss allikevel til å kjøre den, den er rett og slett et blikkfang.
Denne modellen har analoge instrumenter, og det fungerer helt fin. Mange er fortsatt glad i denne teknologien. Sykkelen har ikke mappingvalg og traction control, men trenger heller ikke det. Modellen har imidlertid det samme ESA (electronic suspension system) som dagens modeller, men mangler den eletroniske styringen av systemet og må derfor justeres manuelt med litt flere tastetrykk. Funksjonalitetene er imidlertid langt på vei de samme som på dagens modeller, og de fungerer kjempebra.
Selv om akkurat denne modeller er i svært god stand, er det nok ingen tvil om at BMW-sykler holder seg svært godt så lenge de blir stelt godt. Selv etter åtte år på veien er sykkelen helt som ny; hendler, bremsepedal og girskifter og girkasse går mykt og presist og det er ikke en eneste ulyd noe sted. Alle komponenter jobber godt sammen, og sykkelen er utrolig godt balansert. Selv under aktiv kjøring oppleves maskinen som trygg, behagelig og forutsigbar å kjøre, og den hoder uten problemer tritt med det aller meste, føreren vil fortsatt være begrensningen.
Det 19 tommer store forhjulet ivaretar fun-faktoren og spiser dårlig underlag, og gassresponsen er nydelig når vi går på gassen. Sykkelen er svært enkel å mobilisere i tette svingkombinasjoner, og motoren er sterk nok til å justere svingen med motorkraft dersom du skulle behøve det, selv i høye hastigheter. Sykkelen er rett og slett herlig og kjempemorsom å kjøre. Kjøreegenskapene gir oss en opplevelse av å sitte på en ny sykkel, og heldigvis er dekk-statusen god. Vi får helt klart en opplevelse av å kjøre en sykkel i premiumsegmentet, til tross for at den er åtte år gammel!
Det er rett og slett ingen ting å sette fingeren på her, og vi kan bare konstaterer at kjøperen av denne sykkelen har gjort et utrolig godt valg. Vi er helt sikre på at du får veldig mye glede av denne sykkelen og takker samtidig for tilliten og lånet av sykkelen.
Klikk for å lese flere brukttester fra samme kjørehelg:
KTM 1290 Super Adventure T
MV Agusta Turismo Veloce 800