ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

MCF-general på to hjul – importørene rigger seg for vekst!

Fakta om Norsk Motor Import AS (NMI):

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Steinar Sandbye er den joviale styrelederen i Motorsykkelimportørenes Forening (MCF). Alltid smilende og Kawasaki-patriot på sin hals! Slik beskrives han når man spør hvem Mr. Sandbye er. Uformell, men ambisiøs på vegne av motorsyklisten. Alltid positiv og ivrig på å hjelpe til i kollegiet av Motorsykkelimportører. I alt er det ni medlemmer i MCF, og Steinar Sandbye er dermed generalen for nesten alle merkene i Norge. Her møter du han i MC-avisas høst- og vinterportrettserie.

Av Bjørn Richard Johansen.

– Det er av historiske grunner og fordi eieren Roy Valvik bor der, forteller Steinar Sandbye da vi møter han mens vinterlagringssesongen er på sin høyde i slutten av oktober. Virksomheten omsatte for 90,5 millioner i 2018, opp fra 85 millioner i 2017. Selskapet har sunn og god drift og rapporterte et driftsresultat på 5,5 millioner i 2018 og 4,9 millioner i 20 17. – Lønnsom drift er viktig for å sikre langsiktighet, investeringsmuligheter og gir oss mulighet til å satse på vekst fremover, forteller Sandbye.

MCF, Motorsykkelimportørenes arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, NMCU og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC-messen som arrangeres annet hvert år på Norges Varemesse. Slagordet til foreningen er: "MC – En sjelden kombinasjon av fornuft og glede".

Steinar Sandbye kom inn i bransjen i 1982. Da begynte han å arbeide hos MC-Spesialisten i Oslo, som kanskje mange motorsyklister husker i forbindelse med deler og utstyr.

– Jeg tok videreutdanning innen markedsføring, og fikk etter hvert ansvar for dette området. Senere fusjonerte selskapet med Norsk Motor Import AS, som blant annet er importør av Kawasaki. Dette førte til at jeg ble firmaets representant i MCF. Det å være problemløser, og finne løsninger som oppleves som vinn-vinn for de som er involvert, er noe jeg trives stort med. Og det må til i rollen som styreleder i MCF, sier han med et smil.

– Videre må vi få flere kvinner til å ta MC-lappen og bidra til å få bedre utstyr tilpasset kvinner. Det er et tema Eli Johanne Stene og Women Riders World Relay (WRWR), med 19.000 medlemmer over hele verden og 1.000 medlemmer i Norge, har fokus på. Dette er et spennende prosjekt som lover godt for fokus på kvinner og MC i årene fremover. Gjennom å lese og høre om WRWR har vi importører blitt mer oppmerksom på kvinner og MC i år. Jeg lover at dette også vil få mer fokus fra oss i MCF fremover. Kvinner på MC er en gruppe vi ikke tidligere har nådd så godt frem til, der ligger det ett stort potensial, sier Sandbye.

Vervet som styreleder i MCF og markedssjef i Norsk Motorimport medfører mange flyturer. Her om bord i et SAS-fly på vei til et møte i MCFs regi.

Stian Jensen fra Bergen MC-Senter vant en salgskonkurranse for Scorpion eksosanlegg og var nylig med på fabrikkbesøk i Nottingham i England. Her ser vi Steinar Sandbye og Stian Jensen hygge seg inne i et testanlegg på fabrikken.

– Der er det ingen tvil. Jeg var så heldig å få kjøre Kawasaki H2 på bane i Spania. Den følelsen kan kun beskrives med ett ord, sier Steinar Sandbye. – Kjemperått!!

Steinar Sandbye kan ikke få nok av Kawa og synes merke og profil med grønnfargen er helt unik. Kawasaki motorsykler er i dag produsert av Motorcycle & Engine divisjonen i Kawasaki Heavy Industries på fabrikker i Japan, Michigan, Filippinene, India, Indonesia, Bangladesh og Thailand.

Les mer om MCF på www.mcf.no

Les mer om Norsk Motor Import på www.norskmotorimport.no

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse