ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Adaptiv læring hos teoritentamen.no

MC-avisa utgir i vår en Youtube-serie med tittelen ”Veien til MC-lappen.” Her gir vi gode tips til folk som har lyst til å ta A, A1 eller A2-lappen, og følger Ingrid og Aaron på deres vei mot førerkort på MC. I forbindelse med denne serien ble vi anbefalt å bruke teoritentamen.no av Morten Johnsen på Gerds Trafikkskole i Sandnes. Vi var da innom Lime Green Digital AS som driver Teoritentamen.no i Oslo for et intervju.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Tekst: Ole Martin P. Eidevik.

Denne artikkelen sto først på trykk i MC-avisa nr. 5-22.

– Vi overtok Teoritentamen.no i 2011 og har siden den tid jobbet med å gjøre nettsiden om til et fullverdig digitalt læremiddel, forteller Ole Magnus Ekelund som er markedsansvarlig for Teoritentamen.no.

Da jeg var innom kontoret til Lime Green Digital AS i sentrum av Oslo i slutten av februar, var Norge ennå i Korona-modus. Det var mange konturpulter i lokalene, men få folk da flere hadde hjemmekontor og noen var i karantene. Det er bare noen få måneder siden, men korona-følelsen har allerede sluppet taket hos undertegnede.

Lime Green Digital utvikler e-læring og administrasjonssystemer for elever og opplæringsvirksomheter, der teoritentamen.no er et av deres hovedprodukter, sammen med blant annet K-admin og TABS som er trafikkskolenes foretrukne administrasjon- og bookingsystem.

Jeg var borte i teoritentamen.no nettopp og har bare lovord om denne nettsiden. Den gir gode tilbakemeldinger når en sliter med visse spørsmål, og en kan fordype seg i problemområdet både med tekst, bilde og video slik at en på neste prøve får riktig svar.

– Vi har en bestått-garanti på teoritentamen, forteller Ole Magnus. – Her er det bare å gå gjennom vilkårene i kjøpsprosessen for å vite hvordan denne bestått garantien fungerer.

Hva mener du er forskjellen på de som skal ta MC og Bil-lappen?

– Vi ser at MC-kandidatene er mer motivert for å lære teori i forhold til bil-kandidatene. Jeg tror en av grunnene til at vi opplever MC-kandidater som mer motiverte, er at MC i større grad er en hobby eller en livsstil, mens førerkortet for bil kanskje er mer linket opp mot nytteverdi.

– På både bil og MC så samarbeider vi med flere kjøreskoler for å gi våre kunder den beste opplevelsen, og vi fornyer hele tiden nettsiden med hjelpefiler både på lyd, video og bilde. Vi bruker en algoritme som identifiserer tema som den enkelte kandidaten trenger å jobbe mer med. Med utgangspunkt i resultater og progresjon, presenterer vi videoer, innhold og oppgaver for å tette eventuelle kunnskapshull. Dette gir en form for individuell og adaptiv læring, som kandidatene setter stor pris på, avslutter Ole Magnus intervjuet med.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse