BMW R 1250 GS – nominert som årets overraskelse
Her er en omtale av BMW R 1250 GS, en av 12 motorsykler som er nominert til prisen Årets overraskelse. Denne prisen skal deles ut på Straand Treffet i september. Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl. Bildene er fra en tur med Tommy Steine og Terje Bredal som kan leses i MC-avisa nr. 8-19. BMW R 1250 GS er strengt tatt ingen ny modell, men endringene som ble gjort på 2019-modellen er så vesentlige at den fortjener en nominasjon. Hovedsakelig dreier endringene seg om motor, ergonomi, elektronikk, f
Publisert: 06.08.2019 kl 18:09
Her er en omtale av BMW R 1250 GS, en av 12 motorsykler som er nominert til prisen Årets overraskelse. Denne prisen skal deles ut på Straand Treffet i september.
Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.
Bildene er fra en tur med Tommy Steine og Terje Bredal som kan leses i MC-avisa nr. 8-19.
BMW R 1250 GS er strengt tatt ingen ny modell, men endringene som ble gjort på 2019-modellen er så vesentlige at den fortjener en nominasjon. Hovedsakelig dreier endringene seg om motor, ergonomi, elektronikk, førerasistansesystemer og instrumentering, og mange var nok skeptiske til om disse endringene faktisk kunne gjøre en så stor forskjell på en motor som første gang så dagens lys i 1897!
At forgjengeren R 1200 GS var en bra kjøremaskin, er det ingen tvil om, men den var tung og slet ytelsesmessig med sine konkurrenter som både var lettere og mer effektsterke. Alle endringene ble selvfølgelig ikke kommunisert før lanseringen, og markedet var nok i tvil om en 50 kubikk større motor kunne utgjøre en tilstrekkelig stor forskjell. Vi oppfattet helt klart at miljøene utenfor BMW-menigheten var litt avventende og skeptiske til om dette virkelig ble et vesentlig løft.
Men da maskinen kom og folk etter hvert fikk gjort seg kjent med den nye modellen, forsto man hvor vesentlige disse endringene virkelig var. BMW har jobbet med GS-modellene gjennom flere tiår og har hele tiden raffinert og perfeksjonert teknologi og kjøreegenskaper. Så når skeptikerne tror at det ikke lenger er mulig å utvikle dette videre, ja, da løfter altså BMW modellen til noe helt uventet og særdeles heftig.
Det ikonsike eksteriøret er i hovedsak det samme, men også her har BMW gjort små, men likevel vesentlige endringer. Modellen har blant annet fått et nytt styre som er bedre egnet for stående offroadkjøring. Styret er også konstruert for å håndtere mer effekt og et ønske om å kunne tilby mer sportslige kapasiteter.
Highlighten ligger utvilsom å finne i graden av raffinement og perfeksjon. Ja, 50 nye kubikk, 11 ekstra hestekrefter, 21 nye Nm, den nye «shiftcam»-teknologien og den helt nye førerasistanseteknologien med kjøremodus, gir shift assist, antispinn, lean angle ABS og elektronisk styring av demperne, alt dette utgjør faktisk isolert sett en vesentlig forskjell.
Den den desidert største forskjellen ligger altså å finne i måten BMW har samordnet denne teknologien på og hvor fantastisk godt komponenter og styringssystemer nå fungerer sammen. Dette er imponerende, og du oppdager det nødvendigvis ikke på 20 minutters prøvetur. Dette må du oppdage og bli kjent med over tid! Gitt at du liker denne typen sykkel, eksteriør og størrelse, våger vi den påstand at du nesten bare kan kjøpe den uansett, du vil nemlig ikke bli skuffet – bare overrasket etter hvert som du blir kjent med den.
BMW R 1250 GS leverer nemlig alt med perfeksjonisme og raffinement. Kanskje litt stor i hverdagen, men på tur er den nesten uslåelig! I mitt hode har den gått fra å være en litt undermotorisert og halvslapp kjempe som alle kjøpte fordi det var en BMW, til å bli et perfeksjonert vidunder som virkelig leverer gassrespons, effekt, kjøreegenskaper og den kjøregleden jeg søker i en motorsykkel. Ja, 1250 GS leverer nå til og med «fun factor».
Kjøremodusene gir fin variasjon, og dempersystemet tilpasses automatisk kjøremoduset. Dersom det ikke passer deg helt, kan du med enkle håndgrep under kjøring velge andre instillinger som gir deg akkurat det du vil ha, og dette hever utvilsomt opplevelse av kvalitet og kjøreglede. Setter du motor og demping i posisjon «dynamic», blir 1250 GS forvandlet til en R-killer som blir vanskelig å følge, gitt førerens ferdigheter! Sykkelen blir så smidig og sportslig at det nesten ikke er til å tro. 1250 GS er trygg, forutsigbar og oppleves rolig selv under aktiv eller sportslig kjøring. Den spiser dårlig underlag og leverer svingkurver med kirurgisk presisjon. Trenger du motorkraft under nedlegg i sving, ja, da er den der umiddelbart og korrigerer for dårlig planlegging eller litt slurv fra førerens side. Utrolig bra.
Selv med grusdekk leverer 1250 GS veldig bra på vei. Vi prøvde begge typene, og grusdekkene leverte veldig bra på asfalten også.
TFT-instrumentet er veldig bra og legger seg på toppnivå blant de aller beste. God oppløsning, lett å lese og enkelt å navigere i. BMW har begrenset mengden informasjon som presenteres i hvert skjermbilde, og da blir det mye lettere å finne det du trenger når du trenger det.
BMW R 1250 GS er utvilsomt en suksess og har solgt svært godt, faktisk så godt at BMW ikke klarte å produsere nok motorer til de andre modellene som skulle bruke samme maskin. Lanseringen av R 1250 R og R 1250 RS måtte derfor utsettes. Den storvokste superadventuren har nok en gang inntatt plassen blant de mest effektsterke, og med graden av teknisk raffinement og perfeksjon som leveres her, er den vanskelig å feie den ned fra pallen blant de beste! Motoren er en perle, effekten er der, elektronikk og førerstøttesystemer leverer fantastisk bra sammen med de øvrige komponentene, og sykkelen er rett og slett herlig å kjøre.
Skal vi pirke i noe, så må det være vekt og pris. R 1250 GS er stor, og kvalitet vil normalt øke både kostnader og vekt, men i dette tilfellet kan det forsvares når vi tar sykkelens egenskaper i betraktning.
Ta turen til Straand treffet i Vrådal og prøv selv, så vil vi gjerne høre hva du sier.