Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Bergen tar grep!

Foto: Jone Håkonseth

Terje Solbakken Trafikkskole arrangerte torsdag 8. september en samling under temaet «Trafikksikkerhet og mc-kjøring». Med seg på laget hadde de Hans Olav Hellesø og Geir Birkenfeldt fra Statens Vegvesen, Tore Johannesen fra mcsikkerhet.no og Eli Johanne Stene fra WIMA.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 12.09.2022 kl 13:00

Tekst: Anette Sundsbak, visepresident, WIMA Norway
Alle foto: Jone Håkonseth

Foto: Jone Håkonseth

Over 80 lærevillige stilte opp. Og «lærevillig» er et viktig stikkord. Terje Solbakken refererte selv til Atle Antonsen og Bård Tuftes refleksjoner om at man i femtiårsalderen er ferdig med å ta lærdom inn – og bare er interessert i å dele det man kan videre. Men på to hjul kan man aldri slutte å ta til seg ny kunnskap. Mye har endret seg siden mange av oss tok lappen, og det aller meste kan de aller fleste bli litt bedre på.

Foto: Jone Håkonseth

En dobbeltime med teori fikk publikum utdelt – aldeles gratis. Vi har alle behov for å få bekreftet igjen og igjen, fra lærebokforfatteren Johannesen, sensor Birkenfeldt, og kjørelærerne Solbakken og Viken at det aller viktigste du kan gjøre når du er «ute å kjøre» - er å gå av gassen.

Det ble diskutert underskinner på autovern, førerutvikling, årsak til ulykkene og forslag til forebygging. Vi kommer ikke utenom at vi som førere har ansvar for egen kjøring, egen læring og eget handlingsrom i trafikken. Det hjelper aldri at det var noen andre sin skyld. Hvis du lager deg rom for forflytning, fartsreduksjon og uforutsette hindringer, er det større sjanse for at du kommer hel og fin hjem igjen.

Foto: Jone Håkonseth

Gruppekjøring er hyggelig. Og vanskelig. Eli fra WIMA understreket hvor viktig det er å ta hensyn til hverandre, å ivareta de med minst kjøreerfaring, og å gjøre klare avtaler i forkant av felleskjøring. Hvis man avklarer hva hver enkelt er komfortabel med av fart, forbikjøringer og avstander i forkant, får alle en bedre tur. Det er ikke bra for de minst erfarne å ligge sist i kolonnen. Uregelmessighetene blir større jo lenger bak man ligger i feltet, og man må justere farten hyppigere og mer enn de som ligger lenger fremme.

Ingen av oss våkner i morgen til en ny og bedre veistandard eller ferdig utlærte, men kanskje med en skjerpet bevissthet om hva vi bør foreta oss. Og hva vi ikke bør foreta oss.
Sesongen går mot slutten, men ennå har vi noen mil igjen før vinteren innhenter oss. Bruk de til å kjøre. Øve. Være bevisst. Ta med ungdommene på en tur hvor du går foran som et godt eksempel.
Og ikke kjeft dem huden full. Vi har alle vært kalv. Ta dem inn i varmen og behandle dem som voksne. Det gir ofte god effekt.

Foto: Jone Håkonseth

Når snøen kommer, kan du bruke de kalde dagene på å se noen fantastisk informative og gode video-snutter om hvordan det kan være lurt å gjøre tingene, på mcsikkerhet.no
Og du, - visste du at hvis du har litt nedlegg i en sving, og ser at det går for fort, - så svinger sykkelen mer dersom du reduserer farten?

Foto: Jone Håkonseth



Om arrangementet:

Hva: Samling om «Trafikksikkerhet og mc-kjøring»
Hvor: Åsane Arena, Bergen
Arrangør: Terje Solbakken Trafikkskole
Innlegg ved:
Terje Solbakken, Terje Solbakken Trafikkskole
Hans Olav Hellesø og Geir Birkenfeldt, SVV
Eli Johanne Stene, WIMA Norway
Tore Johannesen, mcsikkerhet.no
Arne Viken, Terje Solbakken Trafikkskole

Annonse
Annonse