Aprilia leverer en ny og ellevill Tuono V4 og Tuono V4 Facotory
Jeg kjøpte min første Aprilia Tuono i 2013, en knall-gul «hyper naked» med aldeles elleville kapasiteter. Selv da for åtte år siden var Tuono en blikkfang og en aldeles hysterisk morsom motorsykkel med en rå motor som jeg forøvrig ALDRI glemmer.
Publisert: 20.01.2021 kl 06:56
Sist oppdatert: 13.02.2021 kl 12:34
Tekst: Ole-Andreas Isdahl.
Foto: Aprilia.
I tillegg til sine tekniske kapasiteter bød Tuono på aldeles enestående ergonomiske arbeidsforhold for føreren og var som nakensykkel så tett opp imot en racingmaskin som man strengt tatt kunne komme. Italienske Aprilia har lenge vært mer enn foroverlent hva angår ny teknologi, og de bruker ikke lang tid fra utvikling til implementering – og det funker faktisk godt.
Men produsenten har ikke sovet de siste åtte årene, Aprilia har tvert imot brukt tiden godt og har jobbet hardt for å forbedre testosteron-bomben som antageligvis hører hjemme i «insane-kategorien» med sine 1100 cc, 174 hk og 121 Nm fordelt på etthundreogsyttitalls kilo, altså 1:1 på tørrvekt/effekt-ratio! Nytt chassis med «winglets» plasserer den kanskje rettmessig i racingkategorien og kommuniserer helt klart at: «Ikke kjøp dette med mindre du mener noe med det!» Ingen søndags-cruiser akkurat!
Nye Tuono V4 kommer som standardmodell og en Factory-modell, slik Aprilia lenge har gjort. Det er stort sett komponentnivået som skiller disse to fra hverandre, og som fører skal du nok være av det heftige slaget for å gjøre deg fortjent til en Factory-oppgradering. Alt har ifølge fabrikanten blitt bedre, og ja ... det tror vi på! Konkret sier Aprilia at design, ramme, svingarm og elektronikk er ytterligere forbedret, og du får nå en sykkel med en seks-aksers IMU, seks kjøremodus og en ny Marelli 11 MP ECU. Du vil ha absolutt alt for hånden og vil kunne justere deg helt bort ifra egne kjøreferdigheter eller personlige begrensninger. Det finnes bare ett dekkende begrep for dette maskineriet, og det er «insane»!!
Italienerne er på mange måter frekke og respektløse hva angår miljøhensyn. Maskinen er riktignok Euro 5-godkjent, men Aprilia sliter likevel med i det norske avgiftssystemet som gjør disse syklene unødvendig kostbare. Du må virkelig være entusiast for å tåle dette, det er det ingen tvil om. Men når det er sagt, så finnes det knapt bedre kjøremaskiner enn dette, Tuono er super-sterk, super-rask og har en styregeometri som avler lekne og fartsglade førere! Disse førerne lever nok i sin egen verden med høy risiko for å miste førerrett og førerkort, men de er lykkelige og de nyter Tuonoen sin til det fulle, de er lidenskapelige og hver eneste tur tar gjerne form som en perfeksjonert treningsøkt.
Dette er italiensk råskap og perfeksjon på sitt aller beste, men det koster å være med på leken!