ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

ABC – mer enn bokstaver ...

Det har vært hevdet at BMWs sjefsdesigner i 1920-årene, Max Friz, hentet ideen fra engelske Douglas da han laget en tosylindret boksermotor. Sannheten er at et så ukjent merke som ABC var det som inspirerte Friz – mannen som var spesialist på høy-ytelses flymotorer og som hadde svært lite til overs for noe så primitivt som motorsykler. ABC eller All British Company, som det fulle navnet lød, oppsto i kjølvannet av første verdenskrig. Sopwith Aviation hadde levd stort på å levere fly til en enge

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Det har vært hevdet at BMWs sjefsdesigner i 1920-årene, Max Friz, hentet ideen fra engelske Douglas da han laget en tosylindret boksermotor. Sannheten er at et så ukjent merke som ABC var det som inspirerte Friz – mannen som var spesialist på høy-ytelses flymotorer og som hadde svært lite til overs for noe så primitivt som motorsykler.

ABC eller All British Company, som det fulle navnet lød, oppsto i kjølvannet av første verdenskrig. Sopwith Aviation hadde levd stort på å levere fly til en engelske militærmakten. Da freden brøt ut, forsvant oppdragene og fabrikken måtte finne alternative produkter for å overleve. Sopwith henvendte seg til Granville Bradshaw, en uortodoks ingeniør som var besatt av tanken på å lage en stillegående, vibrasjonsfri motorsykkel.

I 1919 resulterte samarbeidet i ABC, en sykkel med 398 cc boksermotor, firetrinns girkasse og fjæring på begge hjul. Bakhjulet ble drevet med kjede – ikke den tradisjonelle remdriften. Sykkelen var rask for sin tid, men de tekniske finessene gjorde at den ble svært dyr å produsere. Det ble kun laget 2000 stk. før ABC stengte dørene i 1921 – to år før BMW lanserte sin R32, en sykkel som var bemerkelsesverdig lik ABC ...

Bildegalleri:

[Bildegalleri mangler etter import...]

#Nyhet

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse