Å gjennomføre Africa Eco Race
OTC-er Per Strømseter fra Asker har tidligere gjennomført tre store rally. I år tok han steget opp i et av de virkelig store Rallyene, nemlig Africa Eco Race. Her gjennomførte han alle etapper av det 13 dager lange løpet fra Monaco til Dakar. Fredag 28. februar fylte han lokalene til Asker MC-Club for å dele opplevelsene. Tekst: Kyrre Hagen. Per Strømseter er så vidt vi kan forstå det en helt vanlig mann som bor med sin familie i Asker. Han her imidlertid en litt større eventyrer i seg enn de f
Publisert: 29.02.2020 kl 15:00
OTC-er Per Strømseter fra Asker har tidligere gjennomført tre store rally. I år tok han steget opp i et av de virkelig store Rallyene, nemlig Africa Eco Race. Her gjennomførte han alle etapper av det 13 dager lange løpet fra Monaco til Dakar. Fredag 28. februar fylte han lokalene til Asker MC-Club for å dele opplevelsene.
Tekst: Kyrre Hagen.
Per Strømseter er så vidt vi kan forstå det en helt vanlig mann som bor med sin familie i Asker. Han her imidlertid en litt større eventyrer i seg enn de fleste av oss. Dette har resultert i deltakelse av fire store rally siden 2011. Per har ifølge han selv ingen andre ambisjoner enn å bevise for seg selv at han kan hvis han vil.
Det koster å stille til start. Sykkelen som er en KTM 450 Rally Replica kjøpte han brukt for kr 250.000. Dette er en av få sykler som duger til oppgaven uten at det blir for mye plunder, forteller han. I tillegge til dette går det med nesten kr 250.000 til startkontingenter, deler reise osv. Dette er ikke summer som passer inn i familieøkonomien altfor ofte, derfor har det tatt noen år mellom hvert løp.
Per stiller i klassen Malle Moto, sammen med totalt 16 førere. Dette er deltakerne som ikke har hele team bak seg, men sender utstyret sitt i to kasser som fraktes rundt av arrangøren. All rigging og skruing gjør de selv.
Pers store mål har vært å fullføre løpet. For å klare dette har han trent kondisjon og styrke. – Jeg kjører ikke sånn som de raskeste, forteller Per. – Det er nesten ufattelig å se hvor raskt Ullevållseter og Buttori kjører. Jeg holder meg innenfor 70–80 % av det jeg kan klare og kjører ikke over 120 km/t. Det er et blodslit, forteller han. Sykkelen må løftes opp mange ganger. Under en av etappene i Mauritania var han i bakken sikkert 50 ganger.
Vi som møtte opp fikk en ærlig og spennende innføring i hva dette virkelig dreier seg om. En Mer utfyllende artikkel kan du lese i neste nummer av MC-avisa.