2022-nyhetene: Husqvarna Norden 901
I MC-avisa nr. 1-22/Norsk MC-katalog 2022 beskrives de nyhetene og oppdateringene for 2022-sesongen som var offentliggjort innen bladet gikk i trykken. Her er teksten om den oppdaterte Husqvarna Norden 901. Fødselen for denne modellen har latt vente på seg, men nå er Norden endelig i produksjon. Modellen ble lansert på EICMA-messen i 2019, og modellen som går i produksjon er nesten helt lik prototypen som den gang ble vist frem.
Publisert: 04.02.2022 kl 12:31
Sist oppdatert: 04.02.2022 kl 12:34
I MC-avisa nr. 1-22/Norsk MC-katalog 2022 beskrives de nyhetene og oppdateringene for 2022-sesongen som var offentliggjort innen bladet gikk i trykken. Her er teksten om den oppdaterte Husqvarna Norden 901.
Fødselen for denne modellen har latt vente på seg, men nå er Norden endelig i produksjon. Modellen ble lansert på EICMA-messen i 2019, og modellen som går i produksjon er nesten helt lik prototypen som den gang ble vist frem. Norden 901 er en tøff sykkel i eventyrsektorens mellomklasse som bør være særdeles godt egnet for mange. Den 889 cc store parallelltwin-motoren, med 105 hk toppeffekt og 100 Nm dreiemoment, har balanseaksler som minimerer vibrasjoner. Denne LC8 parallelltwin-motoren finner vi igjen i KTM-er i samme kubikk-klasse. Det samme gjelder rørramma som benytter motoren som bærende element. Rammen har litt mer aggressiv gaffelvinkel og forsprang enn KTM-varianten. En justerbar styredemper hjelper stabiliteten om det skulle oppstå plutselige støt.
Norden er designet for å være en langdistanse eventyrsykkel med gode touringegenskaper. Justerbar WP APEX-fjæring gir god komfort både på vanlig vei og offroad. Fjæringsveien på 220 mm tilsier at dette er en sykkel som kan ta seg over kuperte, vanskelige underlag. Men setehøyden, som er variabel fra 854 mm til 874 mm, tilsier at dette likevel er en motorsykkel for mange.
Utseendemessig skiller Norden seg fra KTM med et helt annen innpakning. Den runde frontlykta kjenner vi igjen fra Svartpilen og Hvitpilen, men i denne innpakningen skal den kunne assosieres med opphavet; Paris Dakar-syklene fra 80- og 90-tallet.
Sykkelen har krengningssensitiv elektronikk, takket være en seksakset IMU. Dette inkluderer kurve-ABS, anti wheelie og 9-trinns antispinn. I tillegg har Norden 901 cruisekontroll og opp/ned quickshifter. Instrumentpanelet er en 5 tommers TFT-skjerm. Hjulene er selvsagt 21’’ foran og 18’’ bak, og er konstruert for slangeløse dekk. Bremsesystemet er Bosch Cornering ABS med Street- og Offroad-modus. Sykkelen har også Cornering Motorcycle Traction Control (MTC), tre valgbare kjøremoduser (Street, Rain og Offroad) og valgfri Explorer-modus. Tankene er på rommelige 19-liter, noe som gir den en rekkevidde på opptil 400 km.
FAKTA:
Motor/gir:
2 syl
889 cc
6 gir
Ytelse:
77 kW (105 hk) - 8000
100 Nm - 6500
Sittehøyde:
854–874 mm
Vekt:
204 kg (tørr)
Pris fra:
189.500,-
Med forbehold om endringer og feil. Se www.mcavisa.no/prisliste for vår siste oppdaterte prisliste.