ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

2022-nyhetene: Yamaha MT-10 / SP

I MC-avisa nr. 1-22/Norsk MC-katalog 2022 beskrives de nyhetene og oppdateringene for 2022-sesongen som var offentliggjort innen bladet gikk i trykken. Her er teksten om den oppdaterte Yamaha MT-10. Yamaha MT10 har fått noen år på baken, og lanseres i år som en raffinert og videreutviklet versjon av 2021-modellen. Med andre ord ikke noen store nyheter isolert sett.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

I MC-avisa nr. 1-22/Norsk MC-katalog 2022 beskrives de nyhetene og oppdateringene for 2022-sesongen som var offentliggjort innen bladet gikk i trykken. Her er teksten om den oppdaterte Yamaha MT-10.

Yamaha MT10 har fått noen år på baken, og lanseres i år som en raffinert og videreutviklet versjon av 2021-modellen. Med andre ord ikke noen store nyheter isolert sett. Men Yamaha har jobbet videre med en plattform som allerede var god, og da må vi forvente at de rapporterte oppgraderingene vil merkes. Det mest synlige er det oppgraderte designet av fronten, med nye lykter og luftinntak. CP4-motoren har fått en oppgradert fuel-control og et nytt kvikkskiftersystem som skal være litt smidigere enn hos forgjengeren. Det er bra. MT-10 har også arvet IMU-en (internal meassurement unit) fra R1 som leverer mer og kjappere data til førerstøttesystemene (traction, slide control, brake control, lift control, og lean sensitive ABS). Hele pustesystemet er optimalisert fra luftinntak til eksos, og for å toppe det hele kommer 2022-modellen med et nytt instrument.

MT-10 har siden den kom vært et voldsverk av en maskin, og vi har så absolutt tro på at årets forbedringer tar MT til enda større høyder da den opprinnelige modellen med fordel kunne vært mere raffinert i samspillet mellom elektronikk og mekanikk. MT-10 er med sine 212 kg litt tyngre enn konkurrentene, men med 166 hk og 112 Nm får du til gjengjeld en opplevelse av kvalitet og ro under kjøringen.

MT-10 er slank og høyreist og har en enestående styregeometri. Kjøreegenskapene er helt supre, og det er aldeles herlig å finne rytme og flyt på svingete veier. En av toppene i segmentet for supernakeds. Yamaha har endret litt på sete og tank for å gi føreren større bevegelsesfrihet, og det lover godt. Vi kan vel egentlig ikke si annet enn at vi gleder oss veldig til å teste forbedringspunktene.

SP-utgaven kan skilte med Öhlins’ helt nye elektroniske fjæring med spoleventil, der føreren får valg på tre semi-aktive og tre manuelle moduser.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse