ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

2022-nyhetene: Triumph Tiger 1200

I MC-avisa nr. 1-22/Norsk MC-katalog 2022 beskrives de nyhetene og oppdateringene for 2022-sesongen som var offentliggjort innen bladet gikk i trykken. Her er teksten om 2022-nyheten Triumph Tiger 1200. En av årets store nyheter er den nye Tiger 1200. Designspråket fra den vellykkede 900-modellen er videreført i denne nye sykkelen, og Triumph sier selv at sykkelen er den ultimate eventyreren.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

I MC-avisa nr. 1-22/Norsk MC-katalog 2022 beskrives de nyhetene og oppdateringene for 2022-sesongen som var offentliggjort innen bladet gikk i trykken. Her er teksten om 2022-nyheten Triumph Tiger 1200.

En av årets store nyheter er den nye Tiger 1200. Designspråket fra den vellykkede 900-modellen er videreført i denne nye sykkelen, og Triumph sier selv at sykkelen er den ultimate eventyreren. Med mye redusert vekt og den kraftige oppdaterte 1200-trippelen, mener de at sykkelen skal være klasseledende og overlegen i håndtering, smidighet og kontrollerbarhet. Vi snakker om fem modeller basert på de to familiene GT og Rally. GT mer asfalt-orientert, og Rally mer for off-road. Toppmodellene i begge familiene heter Explorer, og leveres med en diger 30 liters tank.

Noe av det som det har knyttet seg mest interesse til, er hvor mye Triumph har klart å slanke sykkelen, og hvor mye effekt motoren har fått. Sykkelen skal være slanket 25 kg, og Triumph oppgir den letteste modellen til å veie 240 kg (90 % fulltanket). Det opplyses blant annet at ramma er slanket 5 kg, mens svingarmen bak er slanket 1,5 kg. Den nye motoren har ulik tenningsrekkefølge og tid på tenninga. Effekten er 150 hk og dreiemomentet er 130 Nm. Dette skal være en motor med mye karakter.

Elektronikken på den nye Tigeren er kraftig oppdatert. Key-less er standard på samtlige modeller. Alle har også fått ny kurve-ABS og oppgradert antispinn sving. Quickshifteren er oppgradert, og en «Hill Hold Control» introduseres. Det leveres også et nytt LED hovedlys med integrert kurvelys. Instrumentpanelet er en 7 tommer TFT-LCD-skjerm med Bluetooth tilkobling, musikk, pil navigasjon, og muligheter for styring av GoPro. Alle modellene har nå Showa semi-aktiv demping.

GT-variantene har 200 mm fjæringsvandring, mens Rally-variantene leveres med 220 mm. Kjøreprogrammene på samtlige modeller er Rain, Road, Sport, Off-Road og et Rider program. Rider programmet kan du selv tilpasse. Rally-utgavene har i tillegg et Off-Road Pro program. Dempingen på sykkelen knyttes opp mot de ulike kjøremodusene. En ny radar (Blind spot radar) varsler om kjøretøy nærmer seg bakfra. Denne leveres på Explorer-modellene, som også har varme i sete og lufttrykk-sensorer som standard. (Den enkleste GT basis/modellen har mindre utstyr inkludert enn sine søsken).

FAKTA:

Motor/gir:

3 syl rekke

1160 cc

6 gir

Ytelse:

ca. 110 kW

(ca. 150 hk) - 9000

ca. 130 Nm - 7000

Sittehøyde:

875/895 mm

Vekt:

249 kg

Pris fra:

237.500,- (GT)

269.900,- (Rally)

Med forbehold om endringer og feil. Se www.mcavisa.no/prisliste for vår siste oppdaterte prisliste.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse