ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
MC-avisa

2022-nyhetene: MV Agusta 5.5 og 9.5

I MC-avisa nr. 1-22/Norsk MC-katalog 2022 beskrives de nyhetene og oppdateringene for 2022-sesongen som var offentliggjort innen bladet gikk i trykken. Her er teksten om MV Agusta sine to konseptsykler i deres «Lucky Explorer Project», 5.5 og 9.5. MV Agusta har bekreftet at de går inn i ADV-segmemtet med to nye eventyrmotorsykler. Det dreier seg om en sykkel på 550 og en på 930 kubikk. Begge inspirert av den legendariske Lucky Explorer Cagiva Elefant Paris-Dakar Rally sykkel.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 25.01.2022 kl 09:53

I MC-avisa nr. 1-22/Norsk MC-katalog 2022 beskrives de nyhetene og oppdateringene for 2022-sesongen som var offentliggjort innen bladet gikk i trykken. Her er teksten om MV Agusta sine to konseptsykler i deres «Lucky Explorer Project», 5.5 og 9.5.

MV Agusta har bekreftet at de går inn i ADV-segmemtet med to nye eventyrmotorsykler. Det dreier seg om en sykkel på 550 og en på 930 kubikk. Begge inspirert av den legendariske Lucky Explorer Cagiva Elefant Paris-Dakar Rally sykkel. De to nye modellene kommer som følge av MV Agustas ’Lucky Explorer’-prosjekt, laget for å fornye racing-arven til morselskapet Cagiva. I følge MV har de nye syklene en moderne tolkning av ”sjelen fra de afrikanske rallyene i gullalderen”. Modellene har fokus på ytelse, estetikk og avanserte tekniske løsninger.

5.5

De som venter på en lett og ekstrem elefant, klar for ekstreme eventyr i sanddyner med lange svev i luften, må fortsette å vente. I denne sammenhengen dreier det seg om en asfaltorientert eventyrsykkel med 19 og 17 tommers hjul. Dette er på ingen måte en lettvekter, med tørrvekt på 220 kg. Motoren er en 550cc parallell twin, og effekten på 47, 6 hk skremmer vel heller ikke vannet av konkurrentene. 5.5 er den første frukten av MV Agusta’s kompaniskap med det kinesiske firmaet Qianjiang, eier av merkene Benelli og QJMotor. Sykkelen har KYB ”Upside Down” hydraulisk gaffel med 5,3-tommers (135 mm) fjæringsvei, noe som tilsier asfaltveier. Bremsene ser ut til å være levert fra Brembo, altså et hakk opp sammenlignet med sine kinesiske søsken.

9.5

Lucky Explorer Project 9.5 ser ut til å være noe ganske annet enn 5.5-varianten. Her finner vi en nyutvikled 931cc trippel. Motoren, som baserer seg på 800-motoren, skal etter sigende ha blitt utviklet spesielt for denne sykkelen. For å oppgradere 800-trippelen til 931cc, har MV økt både boringen og slaglengden. Motoren yter hele 121,3 hk ved 10 000 omdreininger og 102 Nm 7 000 omdreininger. Med et kompresjonsforhold på 12,5:1, ned fra 13,3:1 på 800, prioriterer motoren dreiemoment fremfor effekt.

Sykkelen kan tilbys med en rekluse automatisk clutch og en halvautomatisk elektronisk girkasse. Sett i forhold til den høye andelen Honda Africa Twins som selges med DCT automatkasse, må dette være et smart trekk. Motoren sitter i en stålramme laget med en kombinasjon av smidde og ekstruderte seksjoner. Bak sitter det en konvensjonell dobbel svingarm i aluminium. Sykkelen har terrengtilpassede hjul, med 21 tommer foran og 18 tommer bak. Akselavstanden er 1.580 mm mellom dem.

Fjæringen består av en 50 mm Sachs elektronisk USD-gaffel foran, med justerbar retur, kompresjonsdemping og fjærforspenning. Fjæringsvandring er 210 mm. Bak sitter det en Sachs progressiv elektronisk monoshock demper, også denne fullt justerbar. Bremsene på 9.5 består av dobble Brembo monoblokk fire-stempel kalipre foran, sammen med doble 320 mm flytende bremseskiver. Bak sitter en enkelt 265 mm skive med en to-stempel Brembo caliper. Continental MK100 ABS kommer som standard, og korrigerer for løft av bakhjul og ABS i svinger.

Setehøyden på 9,5 varierer fra 85 til 87 cm. Bakkeklaring er 23 cm. Tørrvekten er 220 kg, med en drivstofftankkapasitet på 20 liter. Andre funksjoner er et 7-tommers TFT-skjerm som tilbyr både Bluetooth- og Wi-Fi-tilkobling, cruise kontroll, launch kontroll, 8-nivå traction kontroll og en startsperre.

Med forbehold om endringer og feil. Se www.mcavisa.no/prisliste for vår siste oppdaterte prisliste.

ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse