2021 BMW M 1000 RR
Den heteste nyheten om Superbikes så langt denne høsten må være dette råskinnet fra BMW. M 1000 RR er produsentens første M-modell med teknologi hentet direkte fra profesjonell racing. De tekniske dataene forteller at dette er en motorsykkel som er skapt for å prestere. Med sine 212 hestekrefter og et dreimpment på 113 Nm, kaster den deg fra 0–100 på 3.1 sekunder. Toppfarten er målt til 306 km/t. Tørr veier den 170 kilo, og når den er fylt opp med sine væsker veier den kun 192 kilo. BMW forte
Publisert: 15.10.2020 kl 13:40
Den heteste nyheten om Superbikes så langt denne høsten må være dette råskinnet fra BMW. M 1000 RR er produsentens første M-modell med teknologi hentet direkte fra profesjonell racing.
De tekniske dataene forteller at dette er en motorsykkel som er skapt for å prestere. Med sine 212 hestekrefter og et dreimpment på 113 Nm, kaster den deg fra 0–100 på 3.1 sekunder. Toppfarten er målt til 306 km/t. Tørr veier den 170 kilo, og når den er fylt opp med sine væsker veier den kun 192 kilo.
BMW forteller at M 1000 RR er utviklet på bane, men perfeksjonert til gatebruk. For at motorsykkelen skal være mer behagelig å kjøre langs veien med, har produsenten hentet ut mer dreimoment i mellomregisteret. BMW har også økt maks turtall før turtallssperren slår inn, med 500 omdr. Maks turtall er nå 15.100 omdreininger per minutt. Ellers har fabrikken gjort sitt ytterste med å perfeksjonere motoren flere små endringer.
M 1000 RR er ment til å kjøres på bane innimellom. For at du skal få en perfekt start har den en forsterket Anti-Hopping clutch som gir deg verdifulle hundredeler ut fra startposisjon.
For å øke marktrykket har BMW også ikledd M-modellen med vinger laget av karbon. Vingene skal sammen med den nye kåpen gi økt marktrykk med hele 16,3 kilo. Det vil si at du kan ha mer pådrag inn i svingene, og sammen med DTC-funksjonen går du ikke opp på bakhjulet når du drar på ut av kurvene.
Rammen er laget for banekjøring. Den er stiv og skal, sammen med den nye svingarmen, gi bedre respons. For at sykkelen også skal være behagelig å kjøre langs veien med har BMW også økt akselavstanden.
Ifølge informasjon på produsentens hjemmeside har selskapet utviklet nye – og enda bedre – bremser. Noe som kan komme godt med når du skal ut på en bane nær deg.